Teman Bicara

Tuesday, July 29, 2008

Nikmat Menjadi Insan Suci

‘Aku terima nikahnya, Nur Humaira Bt Abdul Rahim dengan mas kahwin, RM200 ringgit, tunai’ jawabku dengan sekali nafas. Sah sudah aku menjadi seorang suami. Pernikahanku berlangsung selepas sebulan aku bertunang. Aku mengenalinya sebagai sukarelawan di salah sebuah rumah anak yatim di Banting ketika lawatanku ke sana. Dia menjadi sukarelawan di rumah anak yatim tersebut untuk menghabiskan sisa-sisa cuti semesternya. Seminggu selepas pertemuan kami, aku merisik diri Humaira. Pertunangan kami tidak membawa erti yang terlalu mendalam, sekadar saling mengenal empunya diri secara lahiriah. Aku meletakkan sepenuh pergantunganku kepada Tuhanku untuk memilih permaisuri hatiku. Sukar juga aku menamatkan zaman bujangku memandangkan diriku yang agak pemalu dan kurang berkomunikasi dengan wanita. Tambahan pula pekerjaanku sebagai pegawai di Jabatan Agama Islam Perak turut membentuk peribadiku menjadi lebih terpelihara.





Aku memandang bapa mertuaku yang menjadi wali pernikahanku. Masih terngiang-ngiang suara bapa mertuaku, Haji Abdul Rahim yang menyampaikan khutbah nikah sebentar tadi.

‘Rumah tangga yang ideal menurut ajaran Islam adalah rumah tangga yang diliputi Sakinah (ketentraman jiwa), Mawaddah (rasa cinta) dan Rahmah (kasih sayang), Allah berfirman, ertinya :

‘Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu hidup tentram bersamanya. Dan Dia (juga) telah menjadikan di antaramu (suami, isteri) rasa cinta dan kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir”.
(Ar-Ruum:21).


Dalam rumah tangga yang Islami, seorang suami dan isteri harus saling memahami kekurangan dan kelebihannya, serta harus tahu pula hak dan kewajibannya serta memahami tugas dan fungsinya masing-masing yang harus dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab. Sehingga upaya untuk mewujudkan perkawinan dan rumah tangga yang mendapat keredha’an Allah. Sebak. Terasa bahuku sarat dengan tanggungjawab yang tergalas sebagai ketua keluarga yang kubina. Akulah yang bakal mencorakkan syiar Islam dalam keluargaku, InsyaAllah.


Aku menghelas nafas dalam-dalam seraya bangun, bergerak menuju isteriku untuk upacara membatalkan air sembahyang dan menyarung cincin. Sekumpulan wanita yang mengelilingi permaisuri hatiku membuka laluan buatku. Beberapa orang sahabat mengiringi. Aku menghampirinya, memandang wajahnya yang tertunduk malu. Terasa dahiku berpeluh, dadaku berdebar bagai ingin pecah. Langkahku tidak teratur, rasa ingin tumbang. Namun aku gagahkan kakiku melangkah, berteleku betul-betul di hadapannya.

‘Assalamualaikum’ aku menyapa, mengikut sunnah.
’Waalaikumsalam’ jawabnya lembut. Masih menunduk.

Mendengar suaranya, terasa waktu berhenti sesaat. Aku berpeluh lagi. Debar hati ini memang tak reda dari tadi. Peluh dingin terus berembun di dahi. Sahabatku yang memandang tersenyum mengerti lantas menyeka peluhku di dahi. Macam perli jek.

’Senyumlah kau. Kau kawen nanti, baru kau tau’ desisku.

Aku menyentuh tangan Humaira, untuk menyarungkan cincin. Zapp... Bagai halilintar merentap hatiku sedetik. Terkaku aku. Terkedu. Hatiku terus bergetar maha hebat.

’Begini perasaannya apabila menyentuh perempuan,’ desisku dalam hati.

Perlahan aku menyarungkan cincin. Tanganku menggeletar, berpeluh. Telingaku menangkap bunyi degup jantungku sendiri sedang Humairah masih tertunduk malu. Aku menyentuh wajahnya, agar memandangku. Tika mata bertaut, dadaku kian berdetak kencang. Terasa darah menyerbu ke muka. Merah wajahku, begitu juga dengan wajahnya. Seketika cuma mata kami bertaut. Nasib baik. Jika tidak, mau pengsan aku di depannya. Malu nanti. Dia mencium tanganku. Sepintas, lahir satu perasaan yang sukar untuk ku mengerti. Ada rasa bahagia, ada rasa cinta, ada rasa malu. Yang pasti, nikmat Ilahi memang sukar kuungkap sendiri. Berdebar tu memang tak usah nak kata lah. Memang tak reda dari tadi. Aku mengucup dahinya sambil dia memejamkan mata. Mungkin malu. Aku pun malu juga. Terasa hangat dahinya, dan sejuk wajahku. Aku sempat tersenyum padanya. Iklas. Mungkin juga cuba nak cover malu sebab tangan masih terketar-ketar. Tiba-tiba, entah dari mana keberanianku datang, aku mengerdipkan mataku padanya bila kulihat dia melirik padaku. Sempat pulak mengusik walhal aku sendiri pun sedang bermandi peluh dingin. Dia tertunduk kembali dengan wajahnya yang kian memerah. Aku tersenyum nakal. Beranilah konon. Nur Humaira tersipu malu. Ah, memang sesuai dengan namamu, sayang.





Aturcara majlis diteruskan dengan santapan beradab. Aku lihat Humairah hanya menjamah sedikit. Aku tersenyum. Aku sendiri tidak larat menyuap. Masih terasa debar yang menggila sebentar tadi. Kami melayani tetamu selepas makan. Hari kian merangkak pergi, tetamu pun kian surut. Kami bergilir solat asar sebentar tadi kerana tetamu agak ramai. Kami solat Maghrib berjemaah satu keluarga di ruang tamu. Aku diberi pernghormatan untuk menjadi imam. Aku mengangkat takbir. Tenang. Selepas memberi salam bersama doa yang ringkas, kami selesai menunaikan solat berjemaah. Sambil menghabiskan beberapa kerja yang tertangguh tadi, aku berborak mesra dengan keluarga isteriku. Nur Humaira pula leka berbual dengan ibunya di satu sudut. Sesekali aku melirik padanya. Begitu juga dengan dirinya yang curi-curi memandangku. Sekali mata bertaut, wajahnya memerah dan tertunduk kembali. Ah, alangkah manisnya. Aku sekadar mengulum senyum. Tau malu, nak curi-curi tengok orang, desisku. Tersenyum lagi.

Selesai kerja, aku melangkah masuk ke bilik untuk membersihkan diri. Terasa kurang selesa dengan lekit peluh sejak tadi. Selesai mandi, aku keluar dari bilik air. Pada waktu yang sama, aku melihat Humaira melangkah masuk. Dia memandangku, terkesima. Wajahnya memerah lagi. Aku senyum nakal. Lantas dia berpaling dan keluar balik dari bilik kami sambil menutup pintu. Ah, dia malu melihatku yang hanya bertuala. Aku pula lupa nak bawa baju sekali tadi. Wajahnya yang termalu menerjah ruang fikiranku, membuatkan aku tersenyum sendiri. Pemalu sungguh isteriku, menggamit lagi perasaanku sebagai seorang suami. Aku merebahkan badan ke katil, niat untuk lelap seketika sementara menunggu Isya’.


'Abang, bangun. Isya’ dah ni’ aku menangkap satu suara di sisiku.

Aku terpisat-pisat cuba membuka mata. Humairah duduk di birai katil sambil menggoyang-goyangkan tubuhku. Terus berusaha mengejutkan aku yang disangka terlalu lena. Melihat usahanya yang bersungguh-sungguh, timbul idea nakal untuk mengusik. Aku mengeliat sedikit lalu meletakkan lenganku di ribaannya. Dia seolah gelisah. Aku tersenyum sambil terus berpuara-pura tidur. Humaira memanggil aku lagi.

’Abang Islah, bangun. Isya’ ni, bang’ katanya lagi. Wajahnya terus resah dan memerah.

Aku mengulum senyum dalam kepuraanku. Saja ingin menguji. Suaranya tidak kedengaran lagi. Terasa ada jemari halus yang menyentuh rambutku. Membelai lembut. Kemudian, jemari tersebut beralih ke alis mataku, hidung, terus ke bibirku. Aku terbuai sebentar. Sedang dia leka membelaiku, aku membuka mata. Wajahnya kelihatan terkejut. Aku tersenyum nakal, mengusik. Terus dia tertunduk dan bergegas bangun menuju ke pintu. Sebelum keluar, sempat dia melirik melalui ekor matanya dan tersenyum padaku. Ah, aku benar-benar tergoda.

Dengan senyuman yang tak pernah lupus, aku menuju ke bilik air. Aku berwudhu’ dan menunggunya. Humaira masuk, masih bertudung sejak tadi. Kami menunaikan solat Isya’ berjemaah. Selesai solat, dia menghampiriku untuk bersalam denganku. Aku memandangnya sedang dia masih dengan hobinya, menunduk. Kami bersalaman. Ingin dia segera bangun dan beredar namun sempat aku memegang kejap tangannya dan menarik lembut. Humaira terduduk di pangkuanku sambil terjerit kecil. Lucu melihat gelagatnya.

‘Kenapa, abang?’ tanyanya.

Aku terus tersenyum dan berdiam diri. Dia memandang wajahku. Kaget.

’Abang, kenapa ni?’
’Tak ada apa’ masih tersenyum.
‘Abang niiii....’ nada tak puas hati
’Yer? Kenapa, sayang?’ masih ingin menyakat.

Dia cuba bangun untuk melarikan diri dengan wajahnya yang kian merah. Namun sempat aku menghalang.

’Sayang, kita kan dah jadi suami isteri’ mataku menyapa wajahnya. Humaira tetap menunduk bersama seulas senyuman.

’Nih, bila nak buang ni?’ kataku sambil menyentuh tudungnya. Kening ku angkat sedikit, tanda tak puas hati.
Pecah berderai tawa Humaira. Suka sungguh dia tengok muka tak puas hati aku. Lagi aku mencebik. Perlahan-lahan Humaira mendekatkan wajahnya dengan wajahku. Tiba-tiba hatiku berdetak kencang. Kaget. Peluh dingin merecup di dahi. Dekat sungguh wajahnya denganku hingga aku terasa hela nafasnya. Aku kaku bersama debaran yang kian menggila. Humaira mendekatkan bibir mungilnya ke telingaku sedang aku terus kaku melayan gemuruhku.

’Abang....’ sapa nya. Gemersik menggoda. Aku membatu. Berpeluh lagi. Gulppp..... aku menelan liur menahan gelora bersama wajah yang kian merah. Tiba-tiba telingaku menangkap hilai tawa halus. Tersentak aku sedang Humaira terus berlari ke pintu. Sebelum keluar, sempat dia menyakat...
’oh.... tau malu. Nak nyakat orang konon, ’ katanya sambil berlalu dengan senyuman dan mata yang dikenyit nakal. Mata bundarnya seolah cuba menggodaku.

Ya Allah !!!.... Isteri aku kenakan aku rupanya. Nakal juga si Humaira ni. Aku beristighfar meredakan gelora yang menggila tadi. Adoii..... nasib baik dia isteri aku, halal untukku membalas usikannya. Siap lah dia nanti.... Hatiku kian terpaut pada Humaira.


Dialah yang telah menciptakan kamu daripada jenis yang satu dan menjadikan daripada jenis yang satu itu pasangannya supaya condong kepada pasangannya dan bersenang hati dengannya.
(al-A’raf : 189)



Malam kian melabuhkan tirainya. Letih yang membelenggu kian surut berganti waktu sedang aku menanti Humaira mendatangiku. Sifat malu Humaira membuat hatiku tergadai. Besarnya nikmat Tuhan buatku. Pintu dikuak perlahan, Humaira menjengah dengan wajah mulusnya yang ditundukkan. Kakinya melangkah perlahan menujuku. Jelas aku lihat wajahnya yang kemerahan dalam cahaya suram. Hatiku berdetak lagi. Terpukau dengan keindahan Humaira yang perlahan-lahan melurutkan tudungnya.

MasyaAllah..... Keindahan yang tersangat agung untukku, disebalik tudungnya yang labuh. Hanya untukku. Perlahan Humaira menghampiri, berteleku di birai katil. Aku merenungnya kian lama. Indahnya. Bukan kerna kecantikan lahiriahnya tetapi kerna kerapiannya menyimpan segala kecantikan kurniaan Tuhan. Aku menyentuh tangan Humaira....

`Jom solat sunat kejap’ kataku.
Humaira tersenyum. Aku yang bersalah. Galak sangat menyakat lepas solat Isya’ tadi sampai terlupa nak solat sunat. Kami menunaikan solat sunat berjemaah. Selepas bersalaman, aku bersenang dengannya di katil kami. Berbual dan saling mengenali. Saat paling indah dalam hidupku. Perlahan aku merapati isteriku. Tangannyaku sentuh lembut. Nikmat dan saat yang akan kukenang seumur hidupku, InsyaAllah. Allah kasih akan aku. Dikurniakan seorang isteri yang cukup sempurna bagiku. Dia permaisuriku. Mengemudi kelebihanku, melengkapi kelemahanku. Menyokong kejayaanku, menongkat kejatuhanku. Menurut saat ku bertitah, memimpin tika ku tersasar.



Isteri solehah (saff-one)

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata
Penawar hati
Penajam fikiran
Di rumah dia isteri
Di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan

Pandangan kita diperteguhkan
Menjadikan kita tetap pendirian
Ilmu yang diberi dapat disimpan
Kita lupa dia mengingatkan

Nasihat kita dijadikan pakaian
Silap kita dia betulkan
Penghibur di waktu kesunyian
Terasa ramai bila bersamanya

Dia umpama tongkat si buta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan





Setelah berpuluh tahun aku melayari alam rumah tangga, Humaira tetap menjadi permaisuriku selamanya. Hatiku telah dia miliki sejak ucaptama akad nikah sehingga hembus nafas terakhirku, InsyaAllah. Debar tika pertama kalinya tangan kami bersentuhan, masih menjadi memori paling indah buatku. Syukur buat Mu, Tuhanku. Kau perliharaku dari fitnah dunia sehingga dapat aku merasai nikmatMu yang Kau janjikan buat hambaMu yang taat. Andai aku tidak menjaga pergaulanku, hampir pasti.... aku tak akan merasai nikmat debaran yang menggila, tangan yang menggeletar tika menyarung cincin, nafas yang tersekat-sekat menahan detak hati yang bergelora. Memang lucu jika dikenang kembali namun itulah nikmat dan memori yang akan ku simpan hingga jasad terkubur di liang lahad. Nikmat menjadi insan yang bersusah-payah memelihara diri, Allah gantikan dengan nikmat yang lebih besar, yang hanya dapat dirasai oleh `insan suci’. Suci dari fitnah dunia, suci dari fitnah perempuan. InsyaAllah...

[+/-] Teruskan pembacaan...

Wednesday, July 23, 2008

Transeksual (maklum balas artikel)

Kesibukan yang menyengat bersama lambakan kerja yang masih tak sudah mengekang ruang waktu untuk terus menjenguk dunia luar. Namun dalam kegilaan mengejar masa yang tak pernah belas menanti manusia alpa, ana terpanggil untuk memberi maklum balas terhadap artikel celik minda terbaru milik sahabat, imakubex. Isu yang hangat dan sensitif namun dilihat dari aspek dan perspektif yang berbeza, credit utk beliau.



Isu yang dibangkitkan, mentality, double standard, diskriminasi. Namun bagi ana (secara peribadi) kedua-dua kes berkenaan tidaklah sepatutnya berjalan seiring begitu. Ana memahami sifat diskriminasi di kalangan rakyat (fokus: Malaysia) yang masih lagi menolak kewujudan kaum transgender malah meminggirkan terus kaum tersebut kerna aspek agama dan adat. Penolakan golongan tersebut atas dasar 'ia menyalahi hukum agama yang mereka anuti' malah kesan negatif yang dibawanya memang tidak dapat dinafikan lagi. Namun, atas alasan apa penolakan 'niqab' oleh kerajaan Perancis? (sori kalu salah tafsir artikel, my english is sucks.. muahhahaha..).. Adakah ia menyalahi mana2 agama? Atau pon mendatangkan kesan2 buruk mahupun menjadi punca percambahan masalah sosial yang lain? Cumanya ia dipinggirkan kerna tindakan para pejuang syahid yang mengebom dan diberi istilah pengganas itu berniqab. Maksudnya, bukan kerna niqab itu asalnya tetapi kerna 'perlakuan' tersebut maka terbinanya mentality tersebut. Sama lah juga dgn mentality sesetengah masyarakat Barat terhadap orang Islam dan sebagainya. Kerana itu ana katakan, kedua2nya tidak sepatutnya dibanding beza sebegitu. Maksudnya, pembinaan mentality negatif terhadap golongan transeksual adalah jelas berasas namun diskriminasi terhadap niqab? Ana tinggalkan dengan persoalan...


Gadis niQaB


Namun penulisan sebegitu tidaklah membuktikan ana menyokong sebarang bentuk 'double standard' terhadap mereka yang menjalani proses transgender. Bagi kaum tersebut yang beragama Islam, ana fahami sebab penolakan masyarakat terhadap mereka. Fokus yang hendak diketengahkan oleh Imakubex ialah golongan transgender di kalangan bukan Islam yang 'tidak bersalah' dari sudut agama kerana tiada sebarang larangan terhadap perlakuan tersebut (based on their religion- perhaps). Namun, ana nak tanya? Agama mana yang membenarkan sebarang bentuk perlanggaran sunnatullah? iaitu ketentuan Allah? MMg lah dr sudut agama lain, ia tak dikenali sebagai 'ketentuan Allah' tetapi lebih dikenali sebagai hukum alam. Sama lah tuhh... Malah, golongan transgender ini bukan sahaja ditolak oleh masyarakat muslim malah turut dipandang enteng oleh masyarakat Malaysia amnya. Jika golongan trangender ini dikatakan ada hak untuk memilih siapa diri mereka, malah menentukan sendiri apa jantina mereka maka tak salah ana katakan masyarakat sendiri ada hak untuk menghukum 'perlanggaran nilai moral' dalam komuniti yang berkaitan.

Baik lah, kalau nak cakap pasal hak, semua nak bertegang urat.
Lebih elok kita cakap pasal penyelesaiannya. Yer, hak golongan ini untuk menentu hala tuju mereka dan hak masyarakat untuk buat tak peduli dgn golongan ini. Namun sampai bila nak pejam mata dan buat tak tau tentang kewujudan golongan nih? Kajian yang dilakukan Profesor Madya Dr. Teh Yik Koon (mungkin dah jd Prof kott...) Beliau telah mengetengahkan statistik2 bidang pekerjaan golongan transeksual ini hasil daripada penolakan masyarakat. Pemikiran masyarakat yang menutup penuh sebarang penglibatan golongan ini termasuklah bidang pekerjaan membuatkan mereka (golongan transeksual) seolah-olah tiada jalan keluar lain untuk mencari rezeki selain daripada bekerja di kelab malam, melacur dan sebagainya yang seangkatan (melibatkan sexual connections). Tanggungjawab masyarakat bukannya menghukum perbuatan mereka yang salah itu (di mata masyarakat) lalu membiarkan mereka2 ini terumbang-ambing dan keadaan menjadi lebih parah. Kerana tiada pintu rezeki yang lain (seperti yang didakwa), mereka memilih untuk membuat pekerjaan2 yang terlarang secara tak langsung terus membenih penyakit sosial yang lebih teruk di kalangan ahli masyarakat.

Golongan ini seharusnya dibantu dan diinsafkan, sama seperti golongan penagih dadah. Jika penagih dadah yang seperti bangkai bernyawa itu kita laburkan wang yang banyak untuk dipulihkan, mengapa tidak golongan transgender ini? Sogokan ilmu tentang kesan buruk terhadap tindakan mereka serta hebahan maklumat di kalangan masyarakat (tentang bahaya transgender) amat perlu untuk membendung masalah ini, bukan sekadar menghukum golongan2 ini. Penyelesaiannya, masyarakat yang bersifat 'mendidik' lebih efektif berbanding bersifat 'menghukum' bagi menghilangkan kekalutan dalam perkara ini. Tetapi, untuk mengiktiraf terus golongan ini bersama tuntutan-tuntutanya ana memang tak sokong. Kenapa? Ia seolah-olah menggalakkan percambahan golongan ini. Memang, golongan ini semakin berkembang biak tanpa disedari oleh sesetengah pihak yang tak peduli namun itu bukan alasan untuk pengiktirafan tersebut yang seolah-olah membenarkkan tindakan mereka dari sudut undang-undang. Malah jika status 'sebenar' mereka tidak 'dipamerkan' akan mendatangkan kesukaran dalam hal nikah kahwen (bukan untuk agama Islam sahaja, adat pengebumian, dan urusan2 rasmi lain yang memerlukan pengesahan jantina ...

Ana bagi satu analogi. Di sekolah, pelajar-pelajar tidak dibenarkan menghisap rokok. Memang ada pelajar yang menghisap rokok namun bilangannya tidak begitu berkembang dan masih terkawal. Nak hisap rokok pon curi2. Tiba-tiba undang2 dipinda, membolehkan pelajar menghisap rokok di sekolah. Maka, berbondong2 lah pelajar yang dahulunya tersorok2 menyedut asap rokok di tandas, dalam keadaan takut2, kini dengan gah dan 'macho' nya menghisap rokok secara terang-terangan. Fenomena tersebut bakal menggamit keinginan pelajar lain pula untuk mencuba mahupun melibatkan diri dengan aktiviti berkenaan. Walau sehebat mana pon kempen anti-rokok berjalan dalam sekolah tersebut, keseronokan 'zahir' yang terlihat dikalangan si perokok2 ini membuatkan mereka yang memandang ingin sama turut serta. Maka berkembanglah puak perokok di dalam sekolah tersebut. Pabila satu hari nanti, keburukan rokok itu terkesan pada batang tubuh mereka maka tidak ada apa yang mereka mampu buat selain menyesal tanpa boleh kembali ke keadaan sedia kala, sebelum digelar perokok. Maka masalah rokok yang 'dihalalkan' melalui undang-undang itu berkembang dan generasi sekolah seterusnya penuh dengan perokok bersama asap rokok...







sekian....


p/s: perkara di atas sekadar pendapat peribadi penulis.

[+/-] Teruskan pembacaan...

20 sifat lelaki yang pompuan benci

Manusia dijadikan Allah berbeza-beza agar boleh kita saling belajar untuk memahami satu sama lain. Di sini lah kekuatan ikatan ukhwah sebenarnya. Contoh paling ketara perbezaan yang Allah swt jadikan ialah perbezaan jantina; lelaki dan wanita. Kekuatan silaturrahim terletak pada kefahaman terhadap dua makhluk tersebut. so, para rijal di luar sana, mari kita intai dan lihat sifat2mu yang tak disukai langsung oleh kaum hawa, generally... ^^


20 sifat lelaki yang pompuan benci

1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang 'macho' tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA 'CUCI MATA'
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar.

Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka di soal siasat oleh kekasih mereka... macammana tu?

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
Aduhaiii... lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu... ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji... hahaha sedarlah!

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih... egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya... mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu.

Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya 'lelaki spedo'. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan... apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya.Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa...

13. PANAS BARAN
Aduiii... masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak... asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak... membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah... hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam 'food machine'. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda!

Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem.

Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!

Sekian je hasil kaji selidik yang dilakukan...

sumber: dah lupa cilok dari mana... ^^

[+/-] Teruskan pembacaan...

Saturday, July 19, 2008

Ilmu yang pelbagai

Apabila keluar ayat;

'Masa kat Uni lah kita nih perlu menghirup ilmu semaksimum mungkin'

Maka kebanyakan manusia pon bertukus-lumus merebus buku kimia, biologi, koordinatan, psikologi bersama rempah-ratus yang pelbagai untuk menghadamkan segala isi perut buku. Tidak lah salah jika ingin kita khatam buku-buku tersebut berapa ratus kali pon. Habes, apanya yang salah?

Yang salahnya ialahh.....


apabila kita mengecilkan skop pemikiran kita bahawa ilmu itu hanyalah ilmu-ilmu formal yang nampak natijahnya di atas kertas putih yang dipanggil transkrip keputusan peperiksaan. Kita lupa bahawa ilmu dalam dunia ini amatlah pelbagai dan luas pula skopnya... ceh, skema plakk... ^^

Terdapat beberapa bidang ilmu yang sering diabaikan seperti ilmu komunikasi, kemahiran insaniah termasuklah kemahiran memimpin dan dipimpin, kemahiran bergaul dengan ahli masyarakat, kemahiran mengadaptasi dengan keadaan sekeliling, kemahiran mengendalikan majlis dan program serta ilmu-ilmu lain yang tidak akan diperoleh secara kuliah tapi dibina hasil pengalaman dan penglibatan kendiri.

Ooohhh yaaa..... lupa lagi satu ilmu yang amat penting di kalangan pompuan iaitu, ilmu di dapur... hehe




Kemahiran-kemahiran seperti itu amat penting terutamanya bagi mereka yang bakal terkejun ke bidang kerjaya yang melibatkan hubunan dengan manusia lain. Oleh kerana bidang ana ialah perguruan, ana menyentuh sedikit tentang profesion ini. Tugas guru bukanlah setakat masuk ke kelas then...

`ok murid2... Bukak buku sekian, muka surat sekian....` then baca jek cam bullet train




Sedangkan tanggungjawab guru bukannya sekadar menyampaikan ilmu bahkan juga mendidik dan mengasuh. Setakat menyampaikan ilmu (tanpa mengira sama ada ilmu itu benar-benar sampai kepada pelajar mahu pun tidak), baik tak payah nak bazir masa 4 tahun bertapa kat Uni. Budak lepas SPM pon dah boleh ngajar dah. Maka, apakah sifat-sifat yang membezakan kriteria seorang guru dengan pelajar lepasn SPM selain ilmu konten yang sedikit mendalam?

Haaaa..... di sini lah letaknya peranan ilmu dan kemahiran tambahan tadi. Faktor ini jugalah yang menjadi kayu ukur tahap seseorang guru sama ada cemerlang mahupun tidak. Kemahiran tambahan ini lah yang akan mebentuk keupayaan seseorang guru itu melaksanakan fungsinya sebagai pendidik masyarakat.

'Seorang yang hebat adalah individu yang menterjemah perkara yang sukar ke bentuk yang lebih mudah'


Jadi, aktif-aktifkan lah diri anda dengan aktiviti-aktiviti tambahan. Ana tidaklah menyuruh terlalu aktif ke sana dan ke mari sampai pointer merudum gilerr2... Cumanya janganlah asyik jadi ulat yang berkhalwat dengan buku jek sampai buta dengan dunia luar... gitu lahh... Hujung minggu nih ana akan menyertai sahabat-sahabat yang lain ke satu program, Khalifah Youth Training (KYT) yang bertempat di Khalifah Institute, Ampang. Moga-moga ana dapat sesuatu di sana untuk dikongsi dengan sahabat-sahabat sekalian, InsyaAllah...

[+/-] Teruskan pembacaan...

Friday, July 18, 2008

50 Tanda Si Munafik (part 1) - muhasabah diri

Saat kebangkitan Islam tidak lama dahulu menjadi sejarah agung untuk dijadikan contoh tauladan. Kebangkitan Islam yang penuh dengan ranjau berduri mendapat tentangan dari pelbagai pihak sama ada secara terang-terangan mahupun secara sulit. Penentangan terhadap agama suci ini tidak berkesudahan sehingga ke hari ini. Mudah lah jika pihak yang menentang Islam itu memang terang-terang memusuhi Islam kerna pihak ini memang mudah dikesan dan diperangi. Apa yang dikhuatiri ialah pihak yang menyokong dan menatang Islam pada permukaannya namun memerangi Islam pada dasarnya. Ana berkata tentang satu golongan yang dipanggil munafik. Golongan ini amat merbahaya dan tidak mudah dikesan kerna dikaburi oleh ibadah dan sumbangannya yang dibuat-buat di hadapan para umat Islam.

Siapa dia si munafik? Ayuh kita telusuri sifat-sifat orang yang digelar munafik seterusnya muhasabah diri sama ada kita ini mengamalkan sifat-sifat golongan yang dibenci Allah ini.


1. Malas Beribadah Kepada Allah

Konsep malas beribadah mencakupi apabila seseorang malas mengerjakan solat, segan untuk menempati diri di saf pertama, enggan mencari ilmu pengetahuan dan berat melangkah untuk menghadiri majlis kebajikan. Di zaman Rasulullah saw, orang-orang munafik ini sama-sama mengerjakan solat bersama baginda tetapi malas dan tidak menampakkan kesungguhan.

Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah, sedang Allah menipu mereka (membalas tipuan mereka). Apabila mereka berdiri hendak solat, mereka berdiri dengan malas serta riya’ terhadap manusia dan mereka tiada mengingati Allah, melainkan hanya sedikit. (An Nisa: 142)


Orang munafik juga datang ke masjid, dia memilih saf yang paling akhir sehingga tidak mengetahui apa yang dibacakan oleh imam dalam solat dan tidak menghayati pengajarannya.


2. Lupa Kepada Allah

Orang munafik yang punya sifat kemunafikan pada zahir dan batinnya tidak pernah terlintas untuk mengingati Allah swt baik ketika senang mahupun susah.

Mereka yang telah dikuasai oleh syaitan, lalu lupa mengingati Allah. Mereka itulah golongan (pengikut syaitan). Ingatlah bahawa pengikut syaitan itu orang yang rugi.


(Al-Mujahadah: 19)


3. Melalaikan Solat Fardhu

Yakni mereka yang sengaja melengah-lengahkan solat tanpa sebarang musabab yang dibolehkan mahupun tidak berada dalam keadaan dharurat (terketar-ketar tangan nih menaip ayat nihh... hehe. Terkena kat muka sendiri). Golongan ini mendapat ancaman dan seksaan Allah swt di akhirat kelak.

Sa’ad Bin Ali Waqqaf mengatakan,

Aku bertanya kepada Rasulullah saw tentang orang yang melalaikan solatnya, maka baginda bersabda; Maksudnya orang yang melambatkannya
(HR: Tarmizi)



Dalam hadith lain, Rasulullah bersabda;

Barangsiapa yang mahu menjaga solatnya maka adalah ia menjadi cahaya dan tanda bukti serta dapat menyelamatkan baginya di hari kiamat nanti, sedangkan orang yang tidak mahu menjaga solatnya dia tidak mempunyai cahaya dan tanda bukti serta penyelamat di hari kiamat nanti, bahkan ia kelak akan berkumpul dengan Firaun, Qarun, Haman, dan Ubaiy Bin Khalaf


(HR: Ahmad dan Tibrani)






4. Mempercepatkan Mengerjakan Solat

Iaitu mereka yang solat macam ayam patuk jagung. Fenomena nih mmg dah biasa sgt dah terutama masa solat zohor dan asar sebab nak kejar kuliah seterusnya. Maghrib pon tidak ketinggalan... hehe...

Rasulullah bersabda;

Itulah solat orang munafik; lalu mempercepatkan empat rakaat
(HR: Muslim)

Sabda Rasulullah saw lagi;

Pencuri yang utama ialah orang yang mencuri solatnya. Lalu ada yang bertanya; Bagaimana caranya mencuri solat itu? Baginda bersabda; Itulah orang yang tidak menyempurnakan ruku’, sujud, dan bacaan di dalam solatnya.
(HR: Ahmad dan Hakim)


5. Gemar Meninggalkan Solat Berjemaah

Sedangkan seorang muslim yang buta pon Rasulullah saw suruh pi solat berjemaah, ini kan pula mereka yang sihat walafiat. Senang jek nak tengok muslimin di sekitar kawasan tuh suka berjemaah di surau atau pon tidak; bandingkan bilangan saf masa solat Jumaat dengan solat lima waktu.. ^^
(Tp kat kolej kami, budak-budak yang keje Proton pn rajin solat kat sini so, teori di atas cann`t be applied... ^^)

Sabda Rasulullah saw;

Tidak ada yang akan meninggalkan solat jemaah kecuali orang munafik yang sudah diketahui kemunafikannya
(HR: Muslim)



6. Meninggalkan Solat Jumaat

Maksudnya sengaja meninggalkannya tanpa sebarang uzur syar’ie. Tentang keuzuran yang dibolehkan syara’, ana tak leh nak ulas lanjut, takut salah fakta.

Sabda Rasulullah saw;

Sungguh berhentilah orang-orang dari perbuatan mereka meninggalkan jemaah Jumaat atau sungguh Allah akan mematri hati mereka kemudian mereka menjadi (munafik) yang lalai.

(HR: Muslim)


7. Melakukan Dosa dan Kemungkaran Secara Sembunyi

Ayat di atas bukanlah bermaksud setiap kali kita melakukan dosa dan kemungkaran, kita pon dok announce.....

`Wahai orang-orang kampung... aku nak buat dosa nihh... nak buat kemungkaran nihh...`

Tapi ia bermaksud cam bermuka-muka lahh.... Depan orang dok buat benda baik-baik...Amar makruf, nahi mungkar. Tapi blakang orang, dia yang buat mungkarnya tuhh...

`Ohhhhh...... siapakah gerangan yang meletakkan cili di dalam sup ayam panggang saya nihh.... hehe. Ana manusia hina yang tidak terlepas dr dosa...`


Mereka bersembunyi daripada manusia, tetapi mereka tidak dapat bersembunyi daripada Allah, sedangkan Dia beserta mereka itu ketika mereka menyembunyikan dalam hatinya perkataan yang tidak disukai Allah. Allah meliputi pengetahuanNya apa-apa yang mereka kerjakan.
(An-Nisa:108)


8. Menyuruh yang Mungkar dan Melarang yang Makruf

Maksudnya menyuruh umat melakukan perbuatan mungkar dan maksiat. Kadang-kadang kita sendiri tak sedar perbuatan kita. Ana bagi contoh mudah;




Tipah : Ehh... Bedah, si Azman tu ajak aku keluar lahh... Tapi aku malu. Camna
nihhh ? Aku minat gak dgn dia…

Bedah : Yer ker ? Biar btoi ko nihh…
Mamat hensem tuhh… Rugi ooo… Kalo ko tak nak, aku cekup karang. Wehhh…. Pegi
arr… Nanti citer kat aku….








Haaaa….. gitulah situasinya. Berlaku dalam separuh sedar sebenarnya member tuh sedang menyuruh kepada yang mungkar. Lagi satu ;


Jenab : Eh, ko tengah buat per tuhh, Temah ? Mak aiihhh…. Tengah study. Gempak
sioottt…. Weh, jom teman aku p ronda-ronda Tasik Proton jap. Nak ushar mamat
semalam tu lahh....

Temah : Gila ko.... Aku nyer tutorial tak siap lagi
nih. Nak kene hempok dgn Prof Ramli?

Jenab : Lek lahhh... Ko tiru jek
lah aku nyer. Aku baru tiru si Bedah semalam. Jomm arr... Cam nie ar memberr...
Jom arrr....


Itu contoh melarang yang makruf sambil menyuruh yang mungkar..... ^^

(sempoi tak ilustrasi tuh? Itu sekadar kekreatifan penulis untuk menggambarkannya tanpa ada kena mengena dgn yg mati mahu pon yang akan mati... gaya bahasa pon atas khayalan penuliss... hehe... ^^)


Orang-orang munafik lelaki dan wanita, sesetengahnya serupa dengan yang lain. Mereka menyuruh berbuat yang mungkar dan melarang berbuat makruf dan menggenggam tangannya (bakhil). Mereka lupakan Allah lalu Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang yang munafik itu adalah orang fasik.
(At-Taubah: 67)


9. Menyembunyikan Ilmu Pengetahuan

Maksudnya bila ada member datang tersengguk-sengguk kat kita dengan muka yang berserabut bersama soalan yang tak kurang serabutnya, kita pulak dengan muka tenang bersam senyum kambing mengatakan,

`Aku tidak tahuuuu....`

(gaya bahasa dibaca seperti sajak dalam keset Kelahiran keluaran Al-Arqam tuhh... hehe)

Maka itulah antara sifat orang yang munafik....
Tapi ana tak pasti pulak sama ada menyorokkan tips exam mahupun soklan spot termasuk dalam golongan munafik atau tidak... hehe (mentang2 kamceng dgn lecturer)


Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa yang Kami turunkan di antara beberapa keterangan dan petunjuk, setelah Kami terangkan kepada manusia dalam Kitab, nescaya mereka itu dikutuk Allah dan dikutuk oleh oarang-orang yang mengutukinya.

(Al-Baqarah: 159)


10. Mengamalkan Riya’

Riya’ nih memang satu sifat yang sukar untuk dikesan sama ada oleh orang di sekeliling kita mahu pun kita sendiri sukar mengesannya dalam diri kita. Cukup sukar. Manurut Imam Al Ghazali, riya’ adalah mencari kedudukan di hati manusia dengan memperlihatkan perkara-perkara kebajikan.

Nak check sama ada kita punya sifat riya’ atau pun tidak, Saidina Ali ada bagi formula...
Orang yang bersifat riya’ itu ada tiga tanda;

- Malas apabila bersendirian
- Rajin apabila berada di khalayak ramai
- Ia menambahkan amal apabila dipuji dan dikurangkan amal apabila dicela.

Perbuatan riya’ ini termasuk dalam syirik kecil, merosakkan amal kebajikan, melunturkan kemurniaan akhlak, dan mendapat kemurkaan serta azab Allah.

Maka celakalah (azab) bagi orang yang solat, yang mereka itu lalai dari solatnya, lagi mereka itu riya’
(Al-Ma’un: 4-6)


Hai orang-orang yang beriman janganlah kamu batalkan sedekahmu dengan mencerca dan menyakiti seperti orang yang menafkahkan hartanya kerana riya’ kepada manusia.

(Al-Baqarah: 264)


Sabda Rasulullah saw;

Suatu yang paling aku khuatirkan kamu ialah syirik kecil, lalu ditanya oleh sahabat; Apakah syirik kecil itu ya Rasulullah? Kemudian baginda bersabda; iaitu riya’.

(HR: Ahmad dan Baihaqi)



Fuhhh... Berpeluh menaip. Terketar-ketar tangan dan entah berapa banyak cili dah di rasa. Ada banyak lagi sifat-sifat orang munafik yang menjadi amalan dalam kehidupan harian kita kerna ia sudah pun menjadi perkara lumrah. Namun, yang hak tetap hak, yang salah tetap salah. Sepatah kata;

`Betulkan yang biasa dan biasakan yang betul`



Papan kekunci ketak-ketak ini paling dekat dengan ana dan monitor ini ana yang tatap dulu sebelum sahabat-sahabat sekalian.... Mari sama-sama kita muhasabah diri.

Ini baru first part. Ana akan kembali lagi dengan fakta-fakta yang
lebih mengejutkan antumm semua... dan turut membuat ana terkezuttt sama....

Sebarang kesilapan fakta minta ditegur sbb kita sama-sama belajar dan akan sentiasa menjadi pelajar.


Wallahua’lam.




Sumber: 50 Tanda-tanda Orang Munafik by DRS. HANAFI MOHAMAD

[+/-] Teruskan pembacaan...

Saturday, July 12, 2008

Hormati diri sendiri

Perjalanan balik kampung dari Tanjung Malim ke Teluk Intan amat meletihkan. Hakikatnya, jarak antara keduanya tidak begitu jauh tapi sbb tak ada bas express dari kedua-dua lokasi menyebabkan ana terpaksa turun-naik bas beberapa kali. Namun perjalanan ana kali ini tidak sia-sia dan mengajar ana lebih menghormati diri sendiri. Perjalanan ana bermula...





Bas yang pertama bermula dr Tanjung Malim ke Sungkai. Mmg sesak dengan manusia yang pelbagai bau. Memandangkan hari ini hari Jumaat dan terdpt beberapa buah sekolah berasrama di sekitar kampus kami maka perebutan tiket, tempat duduk, dan ruang bernafas merupakan lumrah. Rezeki ana mmg baik sbb dapat tempat duduk yg agak selesa, bersebelahan dgn tingkap. Namun tidak begitu baik apabila sekumpulan pelajar lelaki (ana assume as student sbb nampak cam muda) melangkah masuk dan salah seorangnya bertenggek kat tempat duduk sebelah ana. Rakan2 si lelaki tadi pn dok sengeh2 cam kerang busuk sambil menjeling2 rakannya yg duduk sebelah ana. Namun ana buat mula kayu, malas nak amik port. Tetiba naik seorang gadis yang agak muda, free-hair, baju saiz s, duduk kt sebelah salah seorang kelompok lelaki tadi. Si nakal-si nakal tersebut terus mengusik rakannya...

'wooo... best ar ko.... duduk sebelah awek cunn...'
'weihh.. aper lagi... hahaha...' gelak cam kaming jekk...
'Huyoo... sedap2...' lebih kurang camtu lah.

Depan2 budak pompuan tuh, dan depan2 ana...
Kalau ana berada di tempat gadis tuh, ana akan rasa maruah ana seolah diinjak2, dipijak2... Terasa cam salah satu gangguan sexual, tak hormat dan sebagainya.. Itu lah yang ana rasa namun ana sendiri tidak pasti apa yang gadis itu rasa. Namun ana perasan ttg satu perkara. Si gadis tadi mencebik dgn muka yg dikerutkan, tanda menyampahh... ^^ Tentu lah dia tak suka, kan? hehe..


Bas ke-2, dari Sungkai ke Bidor. Ana naik ke atas bas dan hanya ada dua org perempuan di dalam bas tuh, ana dan makcik jual tiket bas. Lelaki2 muda memenuhi bahagian belakang bas. Ada yg duduk kat kerusi, ada yg duduk jek kat lantai sbb ramai sgt. Ana teragak2 utk terus berada di dalam bas dan bercadang utk turun balik dan menunggu bas yang seterusnya tp ana batalkan niat pabila wajah2 mereka yg ana pandang tersenyum pd ana, seolah menjamin keselamatan dan kehamonian ana sepanjang perjalanan. Tafsiran melalui sixth-sense.. hehe. so, ana duduklah kat seat dpn, sebelah seorg pakcik tua. Tak lama kemudian, masuk seorg pompuan yg bertudung namun tidaklah menutup aurat sepenuhnya (paham2 lahh...) Dia pakai baju saiz s gak, lengan pendek, tudung selempang... Dia masuk jek, satu bas bersorak... Mcm2 kata2 kurang manis ana dgr.. lauk lahh... ada yg sempat mengorat lahh... ada yg dok menyakat lahh...Langsung tak der rs hormat, rs segan....
Ada dua kemungkinan;
1- mungkin ana tak cun sehingga diaorg ignore jek ana...
2- mungkin sbb rs respect pd ana sehingga mereka tak usik ana..
ana lebih terima kemungkinan yag ke-2 tuh.. hehe


Ana dapat membuat satu kesimpulan di sini. Untuk membentuk hormat insan lain terhadap diri kita, kita perlu hormat diri kita dulu. Hormati diri, sayangi diri dengan memelihara diri kita. Angkat martabat diri sendiri. Perlihara rahsia (aurah) kita sebaiknya. Yang indah itu yang perlu diperelokkan lagi dengan dibungkus rapi. Benda cantik bila di dedah2kan, akan terpalit dengan kotoran2 dari luar. Isu aurat nih mmg dah lama bincang namun penyelesaiannya masih belum ditemui. Kenapa? di mana silapnya?

silapnya ialah kita kerap mencari, siapa yang salah dalam isu ini sehingga kita terlupa perkara pokok iaitu matlamat; untuk menyelesaikan isu ini. Ana percaya satu perkara. Kalau setiap manusia dalam dunia menghormati diri, berikan yg terbaik buat diri, tidak kira agama apa pn yg menjadi anutannya... tentu sekali masalah yang melibatkan perempuan nih akan menurun secara mendadak.



'Hormati diri anda, sebelum anda pinta utk dihormati..'

salam muhibah buat semua.

[+/-] Teruskan pembacaan...

Wednesday, July 9, 2008

Tangan Yang Menghulur

Aku naik motor. Dalam perjalanan ke kolej, dengan kepenatan yang amat sangat. Ternampak seorang makcik dengan gerainya yang mini. Menjual air, goreng pisang, dan macam-macam lagi. Air soya yang berwarna putih, dari jauh nampak menggoda. Aku memberhentikan motosikalku di tepi jalan dengan maksud untuk menghilangkan dahaga. Namun, mata aku tercantap pada sekumpulan kanak-kanak yang bersantai berhampiran dengan gerai mini tersebut. Lagaknya seperti baru pulang dari latihan sukan. Pelajar sekolah rendah ku kira, muda sekali tampaknya. Pada telahanku, mereka sedang bertelagah sesama sendiri. Aku terus memerhati dan mengamati tiap butir bicaranya untuk cuba memahami punca pertelagahan. Akhirnya aku mengerti.



’Air soya satu ya, mak cik’ suara lunaknya mencecah cuping telingaku.

Lalu dia membuka dompetnya, ingin membayar. Lantas dia mengeluarkan RM2.00.

’Mak cik, berikan secawan air pada anak-anak itu ya’ dia menambah.

Allah sayang pada insan yang belas dan pemurah terutama kepada kanak-kanak. Kanak-kanak yang sedang bertelagah, terdiam seketika. Terkesima. Gadis tersebut menghadiahkan senyuman. Semasa gadis itu berlalu, kanak-kanak tersebut masih tidak putus-putus memberi ucapan terima kasih.

Tersenyum aku mengimbau nostalgia zaman muda ku. Aku juga pernah dibelanja oleh orang yang tidak dikenali. Betapa aku menghargainya amat. Kini aku dewasa. Nilai yang diberi tidaklah sebesar mana namun ia mampu mencambah gembira dan penghargaan yang amat sangat di hati kanak-kanak kecil. Dengan hanya RM1.00, gadis tersebut dapat membuat pahala yang sangat besar. Bersedekah dengan iklas, mengembirakan hati anak kecil, dan berbelas kasihan dengan makhluk terutamanya anak kecil.


Aku mencemburinya. Aku yang terserempak dahulu dengan kanak-kanak itu tapi dia yang buat pahala. Pengajaran yang dapat ku ambil, jangan bertangguh untuk membuat kebajikan. InsyaAllah.

[+/-] Teruskan pembacaan...

kanak-kanak pemalu

Melangkah dengan hela nafas yang agak berat. Hari ini, akan bermulalah pengembaraan aku sebagai seorang guru. Kakiku terasa kaku untuk melangkah. Sekadar berdiam diri di depan pintu pagar Sekolah Kebangsaan Padang Mokan yang nampak gah dengan bangunan-bangunannya yang tersergam indah.



'Maaf, cikgu baru ke?' sapa seorang pakcik pengawal. Aku tersenyum lalu mengangguk.
'Cikgu, sila lapor diri di bilik pengetua, ya' katanya lagi melihat reaksiku yang diam seribu bahasa.
'Terima kasih, pakcik' barulah aku mendapat kekuatan untuk bersuara.
Mungkin pakcik tu telah memerhatiku sekian lama dan hairan dengan tindakanku yang berdiri tegak macam tiang bendera. Nak kata lagu Negaraku sedang dimainkan, tak ada pula.

Langkah kaki diteruskan lagi dengan debar yang silih berganti. Masuk ke pejabat, tersenyum pada kerani yang bertugas di kaunter. Selepas berurusan sebentar, aku dibawa ke bilik Pengetua. Pintu diketuk dan dikuak luas. Permandangan yang cukup menyenangkan. Sebuah meja kerja yang agak besar, sofa yang kelihatan empuk, sebuah almari yang penuh dengan piala, rak buku yang penuh dengan fail dan sebuah senyuman tanda mesra. Aku diberi taklimat oleh pengetua mengenai tugasku sebagai seorang guru (secara ringkasnya). Aku diserahkan kepada Penolong Kanan 1 untuk dipimpin dan diselia sepanjang sesi pra-Latihan Mengajar selama 2 minggu ini.



HARI PERTAMA

Aku diamanahkan untuk mengajar kelas 2A yang ditafsir sebagai kelas terpandai antara semua kelas tahun dua. Setelah memperkenalkan diri, aku berkenalan dengan para pelajar. Melihat wajah comel mereka yang tidak berkelip memandangku menyejukkan hati yang sedang resah. Kelas berjalan dengan lancar. Aku mengajar mereka subjek Bahasa Melayu. Walaupun subjek tersebut tidak ada kena mengena langsung dengan bidangku (sains-kimia), sesi pembelajaran berjalan dengan lancar. Untuk menarik penyertaan mereka dalam aktiviti kelas, aku mengadakan permainan kuiz. Semua pelajar amat teruja dan berebut-rebut untuk menjawab soalan yang aku kemukan. Memang keadaan kelas agak gawat namun masih terkawal, ku kira. Melihat wajah-wajah ceria mereka, semangatku untuk meneruskan perjuangan kian utuh.

Namun, dalam kekalutan kelas yang mendamaikan itu, mataku tercantap pada sekujur wajah yang sedang berdiam diri. Sedang pelajar lain ghairah melibatkan diri dalam aktiviti kelas, hanya dia yang menundukkan wajah, membelek kertas yang berada di atas mejanya. Aku jadi hairan. Melihatnya sekilas pandang. Manis. Mata yang bulat bundar, besar. Mulus wajahnya, berkulit cerah. Ulas bibir yang comel bersama songkok yang tertenggek di kepala. Cukup sempurna. Sejuk mata memandang, damai jiwa melihat. Namun, perhatianku padanya sebentar cuma kerna aku perlu meneruskan sesi pengajaran.
'Akan kuselidiki dirinya' berbisik aku pada diri.

Tamat sesi, aku melangkah keluar bersama bayangan wajah si comel tadi. InsyaAllah, akan aku berikan tindakan yang sewajarnya. Aku berharap yang dia tidak menyedari yang aku meniliti dirinya terlalu lama.
Satu hari yang penat, ku kira. Sesampai sahaja dirumah, aku merehatkan diri. Solat zohor? MasyaAllah.... Berat rasanya badan yang keletihan ini. Aku rehat sebentar sebelum memulakan rutin sebagai anak dara di rumah pula.


HARI KEDUA

Perjalanan hari ini tidaklah sesukar kelmarin. Mungkin tubuhku sudahpun menerima hakikat keletihan semalam. Ramai sungguh guru yang mengambil kesempatan ke atas ku. Maklumlah, guru baru. Adatlah disuruh menyelesaikan kerja-kerja remeh. Nasib baiklah aku akan berada di sini salam dua minggu sahaja. Cukuplah agaknya untuk mengumpul pengalaman yang tak seberapa. Dalam kekalutan menyelesaikan tugasan, aku masih lagi memikirkan perihal kanak-kanak yang berjaya mencuri perhatianku kelmarin. Mohd Isma' Haikal. Aku mendengar namanya dari bualan rakan sekelasnya. Mujur juga mereka masih kanak-kanak. Kalau tidak, kontroversi pulak nanti.

Semasa dalam perjalanan ke kantin, aku terlihat kelibatnya. Duduk menyendiri di suatu sudut bersama air minumannya. Aku menghampiri lalu menegur.
'Isma. Buat apa kat sini? Kenapa tak makan dengan kawan-kawan?' tegurku.
Dia nampak terkejut dengan kehadiranku. Hanya memandang kemudian, menunduk kembali. Aku jadi bertambah hairan.


'Assalamualaikum, cikgu' katanya.
Terkesima aku. Lantas menyedari kesilapanku yang tidak menghulur salam terlebih dahulu. Tersenyum malu sambil menjawab salamnya. Aku mengulangi soalanku.
'Saja' jawapan ringkas dari Isma.
Lalu dia meminta diri untuk pergi. Aku pun tak mampu menghalangnya kerana loceng tamat waktu rehat berkumandang. Bingit. Tak jadi aku ke kantin, terus berpatah balik ke bilik guru. Hilang seleraku dek persoalan yang aku sendiri cari.


HARI-HARI SETERUSNYA

Wajah Isma masih lagi berlegar-legar di mindaku. Kenapa? Aku sendiri tak tahu mengapa aku begitu tertarik padanya. Setiap hari aku cuba menegurnya dan setiap kali itulah dia cuba mengelakkan diri. Aku kah yang bersalah? Sehinggakan dia menjauhkan diri? Atau dirinya memang suka keseorangan. Tapi, adakalanya aku nampak Isma' ceria dengan kawan-kawannya. Maksudnya, dia juga seperti kanak-kanak yang lain, suka bermain dan berseronok. Tetapi berbeza sekali apabila berdepan denganku. Diam membisu dengan senyum merekah yang tak pernah lekang di bibirnya.
Aku masuk lagi ke kelas 2A. Kelas ganti (atau relief). Subjek yang sama, Bahasa Melayu. Aku mengarahkan mereka mengeluarkan sekeping kertas.



'Sekarang ni, cikgu nak awak semua tulis 10 ayat yang menggambarkan diri awak sendiri' kataku.
Maka sibuklah mereka menconteng kertas yang berada di atas meja masing-masing. Mereka tekun menunduk, menyelesaikan tugas yang aku berikan sambil tersengih-sengih. Ada kalanya mereka terjenguk-jenguk rakan di sebelah.
'Panjang betul leher budak-budak ni' bisikku sambil tersengih sorang.
Nampaknya mereka dah selesai.
'Sekarang ni, tukar kertas kamu dengan kawan yang berada di sebelah kamu. Jangan lupa tulis nama kamu' aku memberi arahan.
'Cikgu akan pilih beberapa orang. Yang terpilih nanti, sila datang ke depan dan bacakan kertas kawan kamu yang kamu pegang tu' rasanya, arahan yang aku beri sudah cukup jelas untuk pemahaman pelajar tahun 2 seperti mereka. Aku memilih secara random. Mereka yang terpilih akan ke hadapan untuk membacakan perihal rakannya. Tiba-tiba, suatu nama memancing perhatianku.

'Nama kawan saya nie, Mohd Isma' Haikal. Dia tulis;
1. Saya tak ada adik, atau abang atau kakak.
2. Saya suka pakai songkok saya. Songkok saya, ayah saya yang belikan.
3. Saya paling sayang ayah, emak, dan kucing saya, choki choki nama dia.
4. Saya ada ramai kawan. Semuanya lelaki.
5. Saya suka kelas Bahasa Melayu
6. Saya suka main kuiz. Seronok sangat dapat main kuiz.
7. Saya suka cikgu baru.
8. Saya malu nak cakap dengan cikgu baru.
9. Dulu saya tak suka Bahasa Melayu. Sekarang saya suka.
10. Saya nak main kuiz lagi.

Aku tersentak bila dengar ayat yang keluar dari mulut pelajar tersebut. Bukan Isma' yang membacakannya tetapi rakan Isma'. Aku lihat Isma' masih menunduk dan menulis sesuatu. Seolah-olah langsung tidak mempedulikan aku dan langsung tidak menyertai aktiviti yang aku jalankan. Isma' nampak seperti menyendiri setiap kali aku berada di depannya. Pelajar-pelajar lain mengambil giliran untuk terus membaca hasil kerja rakan-rakan mereka sedang fikiran aku pula melayang. Berfikir tentang apa yang berada di dalam fikiran Isma' sebenarnya. Kalau dia suka subjek aku, aktiviti aku, dan diri aku sebagai seorang guru, kenapa dia langsung tak melibatkan diri di dalam kelas semasa sesi pengajaran? Pelik sungguh ....

Selepas kelas, pelajar berpusu-pusu keluar. Maklumlah, kelas terakhir. Berebut-rebut mereka ke luar pintu. Macam tak muat pintu tu. Aku menghampiri Isma' yang sedang bersiap-siap. Aku menarik kerusi yang berada di meja sebalah lalu duduk. Isma' nampak terkejut.

'Assalamualaikum, Isma' salam dihulur. Tak mau aku mengulangi kesilapan yang sama.
'Waalaikumsalam, cikgu' jawabnya.
'Cikgu nak cakap sikit dengan Isma'. Isma' lapang,kan? Balik rumah sendiri, kan?'
'Ada apa, cikgu?'
'Isma' suka cikgu mengajar?' saja aku bertanya walhal aku dah tau hakikatnya.
'Suka' jawabnya. Mungkin kerana terpaksa, mungkin rela. Aku cuba mentafsir.
'Habis tu, kenapa cikgu buat kuiz, Isma' tak nak jawab pun. Isma' duduk diam jek' terpaksa aku merendahkan laras bahasaku supaya setara dengan kefahamannya.
'Saya suka'
'Habis tu?' tanyaku
'Saya malu...' katanya yang mengejutkanku
'Malu kenapa? Kalau salah, tak per lah.'
'Bukan itu lah, cikgu'
'Habis tu?' rasa ingin tau ku meluap-luap. Tapi, nak cari jawapan, hanya sabar lah kuncinya.
'Malu dengan cikgu' jawabnya lagi. Bertambah hairan aku dibuatnya.
'Kenapa malu dengan cikgu pulak? Kamu bukan ada buat salah ke, apa ker'
'Saya malu'
'Malu kenapa, Isma'. Nak belajar, tak boleh malu'
'Saya lelaki, cikgu perempuan'
'Jadi?' aku masih tak dapat menangkap maksudnya.
'Saya lelaki, cikgu perempuan. Jadi, saya malulah' kenyataan yang bagai halilintar membelah jiwa.


Seorang kanak-kanak yang berumur 8 tahun berperasaan malu hanya kerana perbezaan jantina tanpa dia sendiri dapat mencerna tafsiran malu itu sendiri. Lalu Isma' meminta diri untuk pulang. Aku merelakannya. Melangkah keluar dari bilik darjah tersebut, aku bertembung dengan seorang guru lelaki. Tersengih-sengih macam kerang busuk. Senyum jer lah.


'Kenapa, cikgu? Ada masalah dengan student ke?' tanya nya.
'Tak der lah' ringkas je jawapanku. Malas melayan guru yang terkenal dengan sifat gatalnya ni.
'Tue anak Ustaz Azmi tue' katanya tanpa diminta. Nampak rupanya dia aku dengan si Isma'.
'Siapa? si Isma' tu?' saja tanya, nak minta kepastian.
'Yer lah' jawabnya bosan.
'Senyap betul dia. Tu saya nak tanya dia. Kot lah dia ada masalah'
'Tak der masalah lah. Dia tue memang camtu'
'Memang camtu?' aku kurang faham.
'Yer lah. Dia tu mmg pemalu. Nak cakap dengan perempuan pun malu. Ntah per2 ntah. Kecik lagi jek... Pikir sampai ke mana ntah. Nak bercakap dangan pempuan pun tak mau. Apalagi nak salam...'
'Salam?' aku hairan
'Pernahlah ada seorang guru muda ni hulur tangan kat dia, nak salam. Dia tak sambut. Guru nie marah lah. Tak hormat guru langsung. Kalau saya, saya salam jek' katanya tersengih
'Cikgu nie. Dia tau hukum tak leh bersentuh lelaki pempuan kot'
'Alah.... dia kan kecik lagi. Biasalah. Itu pun nak berkira. Pemalu sangat pun susah jugak, cikgu. Tak boleh nak sentuh lah, apa lah. Adat lah belajar. Kat skolah rendah pun, biasalah. Lainlah sekolah menengah' terangnya lagi, panjang lebar.

'Ayahnya, Ustaz Azmi tue, ker?'
'A'ah. Sama jer dua beranak tue. Bapak borek, anak rintik. Nak bercakap dengan pempuan pun susah. Kita nie satu jawatan. Biasalah kalau borak-borak kosong. Merapatkan ukhwah. Yang anak dia tue, baligh pun tak lagi. Apa salahnya dia salam jer dgn cikgu tue. Bukan dosa pun, tak baligh lagi. Malu konon... Susah lah hidup kalau terlebih malu nie. Si Isma' tue, dengan budak-budak perempuan pun tak bergaul. Dalam kelas pun tak nak bercampur. Aktiviti pun tak nak libatkan diri. Ingat sekolah nie lelaki ajer ke yang ada? Kalau camtu, baik pergi sekolah semua lelaki jek. Senang cerita'
'Kan elok, kalau dia ada perasaan malu' sangkalku.
'Elok aper... Tak bertempat'
'Bertempatlah tu, dia malu dengan perempuan'
'Elleh... Dia kan kecik lagi. Nak fikir per... Malu konon. Pemikirannya pun tak sampai lagi ke bab2 macam tue...'
'Bab2 macam mana, cikgu?' saja aku menjerat
'Bab2 perempuan nie lah. Bukannya dia tau hal2 perempuan nih. Nak malu per' jawabnya sambil tersengih-sengih sumbing.
Menyampah aku. Tak nak lebih menyakitkan hatiku sendiri, aku meminta diri untuk berlalu.

sesampai di rumah....

Aku berfikir. Isma' yang kecil dan masih tak mengenal dunia memiliki sifat yang malu terhadap mereka yang berlainan jantina. Seorang kanak-kanak yang belum baligh, nak bercakap dengan perempuan pun malu, nak berhubung dengan guru perempuan pun malu. Namun, itu tidak bermakna proses pembelajaran tidak berlaku. Ilmu yang aku sampaikan tetap dia terima. Seorang kanak-kanak yang menjaga adabnya, perilakunya, hukum pergaulan antara lelaki dan wanita....


Aku memikirkan pula....
Mereka yang telah meningkat remaja malah dewasa yang tidak memiliki sifat malu. Bukan setakat bercakap, bergaul, jalan bergandingan bahu malah, lebih dari itu. Tanpa rasa malu. Sedangkan kanak-kanak yang belum baligh pun punya rasa malu.

Aku berfikir lagi...
Kalaulah semua orang di dalam dunia ni pemalu, tentu masalah maksiat tidak meruncing. Sedang berfikir, aku tertidur bersama wajah mulus Isma', seorang kanak-kanak lelaki yang pemalu.

cikgu_eya

9 Julai 2008

6.49 pm

[+/-] Teruskan pembacaan...

A Journey Begin with the First Step

Hari pertama menceburkan diri dalam dunia blogging. Sejak berjinak-jinak dengan dunia internet, sy kerap merantau dan menjadi pemerhati bebas di blog2 sahabat seperjuangan yang bersepah2 di alam maya ini. Keinginan untuk menulis dan berkongsi pendapat tu dah memang lama ada. Tapi entah mengapa lambat pulak hati nak terbuka untuk memulakan langkah pertama.Ya.... Langkah pertama.


A Journey Begin With The First Step


Semuanya bermula dengan langkah pertama atau juga dikenali sebagai anjakan paradigma untuk satu perubahan. Kejayaan yang dikecapi bermula dengan keberanian individu untuk melakukan perubahan dan memulakan langkah menuju perubahan. Anjakan paradigma inilah yang akan membenih momentum2 kekuatan untuk menuju kejayaan. Menulis dan mempamerkan apa yang terkandung dalam kotak fikiran ini memang nampak macam kerja mudah. Sekadar menaip kemudian, publish. Macam blogging ni. Tapi sedarkah kita, tentang cabaran-cabaran dunia penulisan? Setiap penulis bertanggungjawab ke atas setiap hasil penulisannya. Kalau tersalah (atau sengaja salah) tulis atau berkarya, menyentuh sensitiviti pihak tertentu mahupun menentang arus normal maka tunggulah masanya untuk menerima kritikan. Kalau setakat kritikan, boleh lah tahan lagi. Buatnya 'tersasul' tentang perkara yang serius, maka akibatnya juga serius.

Moga-moga blog ini memberi manfaat kepada anda yang membacanya juga kepada saya. Moga semangat yang tumpah ketika memerah otak mencari idea beserta kelenguhan jari menekan-nekan papan kekunci empat segi ini merupakan salah satu jalan ibadah yang memberatkan timbang neraca amal di akhirat kelak. Wallahua'lam.



cikgu_eya
9 Julai 08
4.14 pm

[+/-] Teruskan pembacaan...