Teman Bicara

Friday, August 22, 2008

Plagiarisme

Budaya memplagiat merupakan satu budaya kurang sihat yang semakin menular dalam masyarakat kita. Ana dah pernah tulis artikel pasal nih kat thread iluvislam.com dan ana repost kat sini untuk perkongsian sahabat2 kerna budaya kurang sihat ini amat banyak terjadi di kalangan penulis terutamanya dalam dunia blogging nihh...

Maka, ana copy dan paste artikel yang ana tulis sendiri...

Plagiarisme adalah peniruan hasil pendapat,cetusan minda mahupun hasil karya sastera dari orang lain yang menjadikannya seolah2 hasil sendiri. Tindak-tanduk memplagiat bolehlah dikatakan sebagai peniruan dan 'curi karya' kerana penyalinan tanpa izin oleh empunya karya.(kalu tanpa izin lah) Dalam bidang pendidikan, kerja2 memplagiat ini boleh dikenakan tatatertib dan hukuman yang berat seperti kena kick dr U.

sumber : Wikipedia

cetusan minda ~ahaks

Apa kah ciri2 yang dikatakan memplagiat tuh?;
ini dia...

Dalam buku Bahasa Indonesia: Sebuah Pengantar Penulisan Ilmiah, Felicia Utorodewo dkk. menggolongkan hal-hal berikut sebagai tindakan plagiarisme.[2]:

-Mengakui tulisan orang lain sebagai tulisan sendiri,
-Mengakui gagasan orang lain sebagai pemikiran sendiri
-Mengakui temuan orang lain sebagai kepunyaan sendiri
-Mengakui karya kelompok sebagai kepunyaan atau hasil sendiri,
-Menyajikan tulisan yang sama dalam kesempatan yang berbeda tanpa menyebutkan asal-usulnya
-Meringkas dan memparafrasekan (mengutip tak langsung) tanpa menyebutkan -sumbernya, dan
-Meringkas dan memparafrasekan dengan menyebut sumbernya, tetapi rangkaian kalimat dan pilihan katanya masih terlalu sama dengan sumbernya.



Masyarakat kian memandang sepi isu ini kerana ia sudah pn menjadi kebiasaan sehingga tidak dipandang sebagai salah satu bentuk jenayah. Tidak salah perkongsian sebarang bentuk karya sastera mahupun cetusan pendapat jika ia bertujuan untuk penyebaran dan perkongsian ilmu yang nyata demi menjamin kelangsungan ilmu tersebut. Namun, haruslah diingatkan agar hasil karya mahupun cetusan idea seseorang penulis itu diiktiraf dengan meletakkan nama penulis mahupun nama penanya mahupun alamat blog (bg penulisan blog). Pernyataan sumber amat penting kerana ia sebagai satu pengiktirafan hasil sumbangan penulis tersebut dalam bidang ilmiah. Malah, penilaian terhadap hasil penulisan boleh dibuat oleh masyarakat berdasarkan peribari, latar belakang pendidikan, mahupun autoriti si penulis dalam bidang ilmu yang berkenaan.

Dalam keghairahan penyebaran ilmu, aspek pernyataan sumber sering diabaikan dan menyebabkan masyarakat hilang punca apabila disajikan dengan hasil penulisan yang diragui kesahihannnya. Ni lah hasil kerja2 memplagiat, tanpa pernyataan sumber dan penulis asal. Kelangsungan ilmu akan terputus di situ lantaran tahap penerimaannya diragui. Malah, hasil2 penyebaran bahan2 plagiat ini turut boleh menimbulkan kegemparan dalam masyarakat apabila suatu kenyataan itu dikeluarkan dan disebarkan sesuka hati tanpa ada siapa pun yang perlu bertanggungjawab ke atas pernyataan itu; yer lah, tak der sumber kan... Sumer main copy n paste. Maka, terbukalah pintu2 fitnah dalam masyarakat.


Di sini, ana sertakan beberapa thread hasil daripada penyebaran bahan copy n paste, forward, tanpa penyertaan sumber... main copy, tu lah.. hasil plagiat... sehingga menimbulkan kegemparan dalam masyarakat.. Siapa yg bertanggungjawab?
tak der siapa pun yang perlu di 'brainwash' sbb penulis sebenar 'idea songsang' tersebut langsung tidak dinyatakan.. Last2, org yg berkongsi tu lah jugak yg kena...

Bahaya Kartun Pokemon...!!!

*4JJI - Boleh ke?


*perkataan BYE haram?

Kenytaan2 yang dikeluarkan hasil copy, paste dan forward... tanpa ada sesiapa yg perlu utk dpertanggungjawabkan adalah punca wujudnya thread2 berkenaan..

Dari sudut lain pula, hasil penulisan yang baik merupakan sumbangan besar seorang penulis dalam lapangan ilmu dan sastera. Kegagalan 'org yg menyalin' utk menyatakan penulis yang berkenaan sebenarnya telah menafikan hak si penulis ke atas hasil karyanya. Seolah-olah tidak mengiktiraf penulis yang berkenaan. Mmg lah sesetengah pihak tidak memandang serius faktor ini. Tapi, bagi seorang penulis, ia amat penting kerana ia menunjukkan masyarakat menerima baik sumbangannya dalam bidang ilmu.

Apa nak buat kalu tak nak dituduh sbg plagiator? Ada beberapa kaedah...

1) Nyatakan siapa penulis nya, atau nama penanya, atau blog nya.. sumber..
2) Jika tidak dketahui siapa sumber asalnya, perlulah dinyatakan bahawa hasil penulisan tersebut, bukan hasil dirinya... (sumber: copy n paste - seperti yg ana buat)

Apa keburukan memplagiat? ana bagi link, baca...


Plagiarisme merugikan semua pihak

Menjadi satu kesalahan bg individu yg menyalin hasil penulisan org lain tanpa pernyataan sumber... Jadi, bacalah artikel ini dan renungkan bersama... Penyebaran ilmu, kononnnya tanpa menyertakan sumber mahupun individu yg bertanggungjawab terhadap cetusan idea yg bkenaan...


Kepentingan Meniliti Sumber ilmu


Masalah akan menjadi lebih runcing jika ia berkenaan dengan keagaaman. Maka akan terbuka pintu2 fitnah tentang agama kerna sewenang2nya penyebaran maklumat yang diragui kesahihannya akan berlaku..

Jika anda mendapat satu artikel yang berkaitan dengan agama dan berniat untuk menyebarkannya, ada beberapa langkah yang perlu dibuat terlebih dahulu...
maka, rujuk link dibawah

projek dakwah

(ana tak tau mana nak cari projek berkenaan so apa yang ana mampu, ana tunjuk link ini)

Baiklah...
Mengapa sanad perlu disertakan jika hadith dikemukakan oleh mana2 individu? Apa kepentingan sanad atau perawi hadith?
Itu salah satu cara utk meletakkan taraf hadith (kalu tak silap ana) malah melalui perawi hadith yang dikemukakan, para ilmuwan (bidang agama) boleh membezakan kesahihan hadith berkenaan. Kalau lah perawi hadith diabaikan maka sesiapa sahaja boleh keluarkan kenyataan dan mengatakan ia adalah kata2 Rasulullah tercinta... Terjadilah fitnah yang berleluasa...


ini adalah contoh akibat jika tidak d nyatakan sumber.... atau tidak menyatakan tulisan itu, bukan miliknya. Yang kena ban, org yg niat ingin bkongsi... bukan mereka yg betul2 menulis artikel nih...

Kisah Cintaku


Kenapa?
sbb setiap penulis harus bertanggungjawa terhadap hasil penulisannya...
Jika ada org kritik, dia kena terima.. atau memperjelaskan persoalan yg timbul dari hasil penulisannya... Malah pernyataan sumber juga penting untuk rujukan lanjut kerna hanya penulis yang benar-benar memahami motif dan isi penyampaian artikel yang berkenaan.

ana bg nih utk iktibar semua. Si gadis nih mmg lah berniat baik, berkongsi sesuatu utk semua namun, bila ada keraguan... dia yg di ban...
sbb yg lain menyangka, dia lah penulisnya..


Maka, berubah dan ambil lah anjakan paradigma mulai hari ini agar kelangsungan ilmu itu terjamin... serta salah satu usaha untuk menutp pintu2 fitnah dalam masyarakat

Wallahu'alam


p/s: ana sertakan beberapa link tertentu sebagai pengiktirafan terhadap penulisnya. Bukan main copy paste...






4 respons:

Wah keren tulisannya. Bisa sebagai tambahan referensi tulisanku berikutnya. Makasih ya.

jauh merantau...
dari Indonesia kamu, ya...
Boleh inform ku enggak?
artinya 'keren'

aku tidak tahu....

assalaamu'alaikum..
one nice article..

ana selalu copy paste kalau takde idea..

tapi alhamdulillah so far ana 'state'kan kat mane ana amik. tapi kadang2 ade yang tak baca abis agaknya(husnuz zhon) kate menarik artikel yg ana tulis(pada artikel yg ana copy paste tu).

so salah satu lagi prob adalah bile pembaca baca artikel tak teliti..

husnuzhon jugak...

ada sesetengahnya mengatakan artikel tuh menarik... mmg sbb menarik. Perkongsian ilmu mahupun artikel juga satu langkah terpuji. Tak salah pon.


Masalah tak berat sgt kalau ia cuma benda umum. Tapi, bila ia artikel yg bersangkut-paut dengan agama mahu pun hukum, org akan bertanya 'siapa anda utk meletakkan hukum?'

Walhal kita amik hukum dan artikel tersebut dari sumber muktabar.. cumanya kita sampaikan dan kita tak bagitau sumber.. itu jek.

so, kelangsungan ilmu terputus kerna org meragui apa yg kita sampaikan sbb kita tidak berautoriti dalam bidang tersebut..

sekian...