Teman Bicara

Sunday, November 23, 2008

Melihat Dengan Akal I

Menyusuri bumi Allah penuh permai. Terkadang mata melilau ke serata penjuru alam. Terpukau dengan keajaiban ciptaanNya, tak berhenti lidah bertahmid. Lalu, setakat itukah? Bukankah Allah menciptakan sesuatu, punya hikmah dan petunjuk di sebaliknya? Lalu, ia akan ditemui oleh mereka-mereka yang mahu memikirkan.


Tidakkah kau perhati?
Si semut tak jemu menompok rezeki.
Sedia menanti musim dingin yang bakal menjengah muka.

'Wahai sang semut. Bukankah hari masih muda? Musim dingin masih bertatih merangkak datang'

'Gusar aku, wahai manusia. Mana tau datangnya terawal, bisa kacau rutinku. Maka aku bersedia sahaja'

Berbondong-bondong suara tawa meluru keluar, memecah hening senja.

'Sang semut, mana mungkin datangnya terawal. Bukankah ia dalam perangcangan yang Khalid? Telah ada aturan alam tentangnya, melalui perkiraan perjalanan bulan dan bumi. Aku sedia maklum jika kau terlepas pandang'

'Tidak wahai khalifah Allah. Aku tidak lupa akan itu. Hanya bersedia untuk menghadapi kemungkinan-kemungkinan yang ada. Boleh jadi Allah merencananya agar tampil awal tahun ini' katanya sebelum meminta diri untuk meneruskan kerja.


Ayuh melihat si pungguk.
Tidak jemu merenung rembulan.
Terus berharap tanpa putus asa.

'Wahai pungguk, apakah mungkin rembulan berada dalam dakapanmu? Lama sudah kau menanti sedang ia tetap saja menjauh'

'Berhenti berharap bermakna aku tidak punya peluang langsung untuk merasa gemilangnya sinar sang rembulan. Selagi aku tetap berharap, maknanya aku punya matlamat. Usaha sajalah untuk menggapainya'


Ayuh gamit sang suria di sana.
Terus saja ia memberi tanpa langsung menerima.

'Sang suria, tidak jemukah dikau? Bekerja untuk memberi? Apa pula imbalan yang kau peroleh?'

'Selagi aku memberi, hidupku tetap saja bermakna. Kapan aku berhenti, hidupku tidak punya harga.'


Bagaimana pula dengan si rembulan?
Tubuhnya capek, tidak bermaya.

'Kau tidak punya cahaya. Apa perlukah kau bersusah memantul cahaya si mentari?'

'Biar dalam keterbatasan yang nyata, aku tetap menyumbang semampuku'


Intai pula ke bawah, merenung tempat kaki berpijak.

'Wahai si tanah, tidak letihkah dirimu diinjak, dipijak? Dihentak, dirosak? Dinista semahunya?'

'Makna kehidupanku terletak pada erti berdiam. Ianya fitrahku. Tabah itu memang intim denganku. Berbudi denganku nescaya, akan ku balas budinya.'



Dan kita, Khalifah dunia. Ketua pentadbir entiti alam maya. Terus, bisakah kita menyerah kalah? Tidak malukah kita pada mereka? Entiti yang tak punya akal itu?

>Wallahu'alam


[+/-] Teruskan pembacaan...

Thursday, November 20, 2008

Adakah Cantik Itu Perlu?

'Buat apa?' sahabat menegur, panjang lehernya menjengah ke skrin laptop.

'Edit blog sikit. Saja bagi make-up' menjawab, tak acuh. Lebih tertumpu pada skrin di hadapan.

'Sebenarnya, apa tujuan kau memperindah blog?'

Agak tersentak.

'Kenapa tanya macam tu?' bertanya kembali.

'Ya lah, perlu kah? Banyak masamu dihabiskan ke arahnya. Bukankah itu pembaziran?'

'Nyatakan padaku, apa takrif pembaziran?' tetap tidak menjawab soalan.


'Ringkasnya bermaksud, melakukan sesuatu yang tidak mahupun kurang berfaedah'

'Jadi bagimu laku ku itu kurang berfaedah? Kurang yang bagaimana? Lebih pula bagaimana?'

Mungkin sahabatku itu terasa menyesal bertanya. Mengharapkan jawapan, dia pula yang ditanya.

'Maksudku, cukuplah sekadar biasa-biasa sahaja. Tak perlu rasanya kau terlalu menghabis masa menyolekkan blogmu. Apa yang penting adalah isinya. Betapa banyaknya blog-blog bermanfaat yang tidak dihias langsung. Sekadar menggunakan template asal yang disediakan. Orang memandang aspek isi'

'Aku bersetuju. Kau benar, sahabatku' jawabku.

Tersenyum.

'Maka rasanya, tidak perlulah kita mandi, berbedak, berwangi-wangian di rumah kerna yang penting, hati kita, agama dan iman kita, kan?' aku bertanya kembali.

'Apa Maksudmu?'

'Ia lah, tidak perlu kita menghias diri yang penting, apa yang ada dalam diri, kan? Iman, akhlak dan sebagainya, kan?'

'Aku tidak bermaksud begitu' katanya.

'Namun itulah perumpamaan yang sesuai. Yang penting isinya maka kita abaikan rupanya'


TUJUAN

Semuanya berbalik kepada tujuan dan matlamat. Sebenarnya pertanyaan sahabat ana itu mengukuhkan kembali tujuan ana menulis. Apa tujuan ana menulis sebenarnya? Matlamat asal ana adalah untuk menyampaikan apa yang boleh disampaikan, menerima apa yang boleh diterima. Ya, memang ana akui betapa terlalu banyak blog-blog manfaat yang biasa-biasa sahaja rupanya namun mantap isinya. Apa yang menjadi perhatian ana, blog-blog sebegini menjadi tumpuan segolongan manusia, golongan pemburu ilmu. Tahniah.

Namun apa yang ana perhatikan, blog-blog seperti ini agak kurang tarikannya kepada golongan pertengahan sedangkan muhasabahnya amat berguna kepada semua golongan. Ana sering berkunjung ke sebuah blog yang ana rasakannya isinya amat bermanfaat, banyak unsur-unsur muhasabah namun amat kurang pelawat. Ada beberapa aspek yang menjadi penyumbang kepada fenomena tersebut.

-Rupanya yang kurang menarik
-Bahasanya yang kurang diteliti


HIDUP PADA MEMBERI

Erti hidup pada memberi, kata Ustaz Hasrizal. Memang tidak dinafikan, akan ada yang berkata asalkan kita menulis, kita dah memberi dan berkongsi. Persoalannya, adakah memberi namanya jika yang ingin diberi itu tidak menerima? Tujuan menulis ialah untuk berkongsi namun berkongsikah jika kurang yang ingin melawat?

Maka tidaklah menjadi sesuatu yang sia-sia usaha memperindahkan blog kerna ia punya tarikan yang tersendiri untuk pelawat-pelawat menyinggah seterusnya mengambil manfaat daripadanya. Begitu juga dengan keindahan bahasa yang digunakan. Tarikan-tarikan seperti ini mampu menjadikan penyampaian kita lebih efisien dan berkesan. Ana langsung tidak bermaksud bahawa blog ana ini ramai pelawatnya atau pembaca setia. apa yang ana ketengahkan di sini, ini adalah usaha ana untuk menarik pembaca. Hasilnya tidak perlulah dipersoalkan kerna Allah melihat usaha, bukan hasil kepada usaha. Sejauh mana kita berusaha untuk berkongsi dan memastikan perkongsian kita itu diterima.


CANTIK YANG BAGAIMANA?

Pentakrifan cantik adalah berbeza untuk setiap orang. Ada yang berkata, yang simple itu cantik. Atau yang berwarna-warni itu cantik. Mahupun yang berkata, yang unik itu cantik. Maka, mana satu yang perlu kita turuti?

Berbalik kepada tujuan dan kumpulan sasaran. Sepanjang pengamatan ana, formal dan simple manjadi pilihan golongan-golongan pemburu ilmu yang mungkin terbiasa dengan keformalannya. Namun bagi golongan pertengahan, remaja serta awal dewasa, mereka lebih tertarik kepada warna (namun tidak begitu mengacau mata).


KONSEP

Sebagai seorang bakal pendidik, sekaligus bertindak sebagai penyampai ilmu, tanggungjawab yang paling besar ialah berusaha memastikan ilmu yang diberi itu sampai kepada kumpulan sasaran. Maka pelbagai usaha perlu di lakukan untuk memastikan isi, kaedah dan medium penyampaian mudah duterima oleh audience. Meletakkan konsep santai dalam menyampai, halus dalam menemplak dan punya kumpulan sasaran yang bersifat 'muda' maka ana mengambil keputusan untuk berkata, cantik itu perlu.(dari konteks ana)

p/s: Ana mengharapkan komen dari sahabat-sahabat tentang wajah baru blog ana. Ana akui sedikit fancy dengan rambu-rambu. Jika ia menyukarkan pembacaan dan melambatkan loding, harap dimaklumkan. Syukran.

[+/-] Teruskan pembacaan...

Monday, November 17, 2008

Sebelum dan Sesudah

Bismillah...


Dugaan tahun akhir ini memang agak mencabar. Mencabar kekuatan jasmani (sedikit) dan rohani(banyak). Rasa macam nak terpisah roh dari jasad dek kerna haru sangat berdepan dengan beberapa unexpected things yang menyebabkan kepala bikin bingar. :hilo:Nampak macam sakit sungguh melalui tahun akhir, kan? Namun percayalah, nikmatnya merasai sakit itu lebih terkesan di hati. Memang tidak dinafikan, kerja tak jemu datang tanpa diundang dan pergi. Amanah tak terkejar dek masa. Aduyaii~ Tapi, apanya yang seronok? Mari melihat kegilaan budak2 sem 7 ana menghadapi tekanan cinta tanggungjawab yang maha hebat. :devilishgrin:



Ini kegilaan sebelum final exam. Sedia maklum, jadual sangat pack. Exam start hujung2 minggu pertama dan awal2 minggu ke dua (rujuk sini), dua paper major dalam sehari. Apa yang anda fikirkan bila dikatakan jdual exam amat2 ketat? Nota yang berlambakan di atas katil hingga menjadi bantal? :antok:Atau nescafe pekat sepekat sabun daia untuk stay up? Atau rebusan nota2 kuliah utnuk ditelan? Jika itu tanggapan anda maka, anda normal silap....:siga:

Menjelang minggu study week...:astig:















Koleksi yang habes di baca sepanjang study week

























Sinilah asalnya buku2 tuh, dalam kotak bawah katill...


Yah... itu dia. Sempat menghabiskan beberapa
verses buku Detective Conan siap dengan mengulang baca berpuluh kali tak termasuk buku mengarut shin chan, tangkap lentok dengan internet dan sebagainya. Memang terharu bercampur gembira dengan kehidupan seperti itu. Kotak2 komik yang terletaknya di bawah katil, dibongkar semula untuk dihadam sesedap-sedapnya... huhu :scream:
Kejam btol ana menzalimi diri ana... Dont try this at home, mama and papa kids... :tsk:

Akhirnya, bangkit dari kegagalan perkahwinan olok-olok maka ana bertekad untuk mengubah cara hidup. Maka, ana minta kebenaran bercuti daripada CEO Company team iluvislam.com melalui HR department YG sepanjang menjelang peperiksaan. Sebabnya? Bercuti internet atau sekali bukak laptop, tak tutup-tutup. Maka, terjadi lah ini....



Apa tuh?
Sign melarang...

'Dilarang
-Bukak laptop
-Pergi CC
sampai abes exam'

Siap nak suruh member simpankan laptop, sealed sekali. Inilah akibatnya addicted to Shinichi internet.
Habes exam, kegilaan yang lain pulak menjengah. :devilishgrin:


Gula2 susu kegemaran

cloud9 nih orang nak blanja, sentap jer lahh.. hehe

Memang sedap ar nih. Satu plastik besar, tinggal separuh jek. Member2 siap sambar lagikk ~huhu


'Apa kejadahnya nih? Nak menjual ker?' kata kawan ana.

'Suka ati ar...' jawab balik.

'Bak siket' katanya lagi. Sedap2 sound orang, pastu mintak pulak. :galit:

Bagilah jugak khidmat menghempok sampai koma sebungkus dua, nak menyedapkan hatinya. Member punya pasal, layaaannnnn... :tsk:


Sebenarnya, ia nak dibawa balik ke rumah, untuk pak we jiran sebelah kanan adik2 terchenta. Tapi, keropok yg satu beg plastik besar tuh, baru beberapa hari landing kat rumah, dah tinggal separuh. Agak2 sempat tak nak bawak balik secebis dua ke rumah bila balik 2 minggu lagik?

Ok lah... saja nak mengahapdate blog sbb dah berhabuk. Tengah baut research sket utk artikel akan datang, InsyaAllah...

p/s: skang nih layan komik n anime online lak. Sehat btol hidup wahai para da'ie... :puppyeyes:

[+/-] Teruskan pembacaan...

Saturday, November 1, 2008

.:: Berhikmah Dalam Muhasabah ::.



‘Tidak salah jika kamu ingin melempiaskan kata hati, berundung duka mengenang sesuatu’


‘Jadi?’ balasku... Kaget sebentar.

‘Yang salahnya ialah jika kamu berduka kerna hal dunia’

‘Apakah kesedihan dihenyak rasa bersalah itu dikira hal dunia?’

‘Aku sendiri tidak tahu, sahabatku. Ayuh, komentarkan apa yang menyesak kalbumu’

Senyap bagai malaikat lalu. Bunyi jarum yang jatuh ke lantai pun ku kira jelas kedengaran.

‘Sahabat, tiada insan yang mampu mendabik dada mengaku kesempurnaannya’ sambungnya bila tiada suara yang menjawab.

‘Tapi aku benci diriku yang sering leka, kerap terlajak laku lalu mencemar hati insan di sekelilingku’

‘Kau gusar mengenang silapmu?’


‘Tentu sekali’

‘Kau tahu Tuhan sifatNya Maha Pengampun?’

‘Aku sedia maklum. Namun yang pasti, aku sendiri tidak mampu maafi diri ini’

‘Maksudmu?’

‘Bila saja aku terkenang lenggok laku ku yang penuh dengan kebrobokannya, aku jadi penasaran. Dihimpit rasa bersalah, rasa berdosa’

‘Kau tahu mengapa Allah jadikan kepala kita hanya mampu menoleh sekilas ke belakang? Tidak berpusing 360º?’

-Senyap –

‘Kau tahu mengapa Allah jadikan leher kita sakit jika terlalu lama merenung ke belakang?’

- Masih senyap-

‘Kau tahu mengapa Allah jadikan mata kita letaknya di depan? Bukan di belakang?'

- Tetap saja senyap. Sekadar terdengar helaan nafas singkat-

‘Allah jadikan kepala kita sebegitu kerna tidak salah jika kamu ingin merenung diri, muhasabah kehidupanmu untuk pembetulan akan datang. Untuk kau perbaiki di hari muka. Malah Allah cintakan hambaNya yang gemar sekali bermuhasabah kerna dari situ ia mencambah azam untuk tidak mengulangi salah silap. Ironinya, mengapa Allah tidak jadikan kepala kita mampu berputar 360º, kan? Bukankah lebih mudah untuk kita menoleh?’

Mengangguk. Ah... bukannya dia melihat aku mengangguk. Sekadar mendengar suara di talian hubung.

‘Jika kita menoleh ke belakang terlalu lama, leher kita akan sakit, bukan? Hidayahnya, Allah mahu tunjukkan kepada hamba-hambaNya yang berfikir, betapa sakitnya diri bila terlalu mengenang masa lalu. Allah cintakan hambaNya yang sering merenung diri, mengambil pengajaran setiap perilakunya yang hodoh di masa silam. Namun, cukup setakat itu. Mengambil pengajaran agar tidak diulang. Usah dikenang selalu sehingga kau menyakiti dirimu sendiri, diseksa rasa menyesal sehingga tidak menikmati kehidupanmu’

‘Salahkah aku mengenang dosa?’

‘Tiada salahnya, sahabat. Tidak mengapa jika kamu ingin menoleh ke belakang, melihat dan mengabil iktibar daripadanya. Namun jika kamu menoleh terlalu lama, lehermu akan sakit, bukan? Begitu juga jika kamu terlalu asyik menghitung kesilapan, kekuatanmu menghadapi hari esok turut pudar. Semangatmu luntur. Sakit hatimu tak akan terubat. Jiwamu akan punah, tanpa harapan. Cuma penuh dengan penyesalan dan putus asa, rasa berdosa. Sahabat, pandanglah ke hadapan dan nikmatilah seribu satu rahmat yang Allah bentangkan buat kita. Namun, jangan lupa untuk menoleh sekala agar tetap kita sedar taraf kita sebagai hambaNya’

Tersedu mendengar bait kata kebesaran ciptaan Tuhan.

‘Allah tempatkan mata kita di hadapan, kan? Maka, pandanglah ke hadapan. Telusuri hari-harimu yang mendatang bersama kesyukuran. Rancanglah hidupmu bersama iman dan takwa. Usah dikenang waktu lalu yang mustahil untuk kita pungut kembali cebisan nostalgianya’katanya menutup bicara.

Dialah sahabat bagiku. Menempelak aku dengan caranya yang halus. Namun kesannya menusuk pangkal hati. Butir bicaranya yang bersahaja mampu menghembus pergi nestapaku lalu menguntum senyum tanda menerima. Menerima lompong-lompong diri seterusnya bersedia memperbaiki kelompongan itu.

‘Kenanglah dosa beriring rahmat Tuhan’



[+/-] Teruskan pembacaan...