Teman Bicara

Thursday, May 14, 2009

Taare Zameen Par (Like Stars on Earth)




Kisah seorang kanak-kanak yang terperangkap dalam dunia yang tidak sehaluan dengannya. Memandang dunia dari perspektif yang unik, berbeza dari stereotaip normal. Kanak-kanak ini menghadapi masalah pembelajaran. Betapa rendah kecekapan otaknya mentafsir huruf dan abjad. Kurang kebolehan dalam membaca dan mengira, antara aspek penting yang dipandang masyarakat. Di sebalik kebebalannya yang sering dilihat sebagai kedegilan, Ishaan punya bakat terpendam yang bakal menggegar manusia sejagat. Tatkala tangannya bergelumang dengan warna, dialah juara. Ishaan punya imaginasi yang tak terbatas oleh ruang dan waktu, bakat mahaguru seni yang terperangkap di dalam tubuh kecil berumur 9 tahun. Namun, bakatnya hanya dibakul sampahkan oleh kedua orang tua.




PERANAN GURU

Aamir Khan merupakan pelakon utama kisah ini. Bekerja sebagai guru di sebuah sekolah kanak-kanak istimewa, Nikumb turut menjadi guru ganti di sekolah lain. Takdir mengatur mereka untuk bertemu. Kekakuan Ishaan di dalam kelas, memancing minat Nikumb untuk mendalaminya. Nikumb mengajar subjek seni lukis, subjek yang sering dipandang remeh. Tidak tercatit di dalam slip peperiksaan, itu kata mereka. Nikumb cuba menarik kembali keghairahan kanak-kanak untuk berseni. Beliau meniup samboyan

‘Seni penawar hidup’





Dikesempatan beliau bergaul dengan kanak-kanak, Nikumb turut berusaha meneroka peribad Ishaan. Mengkaji permesalahannya, menjelajah pemikiran dan dunia mayanya. Ishaan; seorang kanak-kanak yang telah putus harap dengan kehidupan. Membenam keinginan diri untuk memenuhi tuntutan dunia. Namun pertemuannya dengan Nikumb meraih kembali rasa percaya pada diri. Bakat Ishaan dirai, sedang kemundurannya dalam subjek lain dibimbing sepenuhnya. Berbekal pengalaman mengurus kanak-kanak istimewa, Nikumb tabah membimbing Ishaan. Dari seorang kanak-kanak yang sering menyusup diri, Ishaan semakin dikenali sebagai pelukis cilik yang berbakat.



‘Guru yang baik ialah guru yang mampu melahirkan pelajar yang hebat sepertinya atau lebih hebat daripadanya’



Ishaan mendahului Nikumb dalam pertandingan melukis terbuka.






IBU BAPA

Semua ibu bapa punya impian yang tersendiri dan mengharapkan anak-anak memikul impian mereka. Memegang prinsip ‘Prepare for the outside world’, majority ibu bapa terlalu terpengaruh dengan arus dunia yang menggila. Mengharapkan anak-anak mereka mengejar dan bersaing di dunia luar. Memang tiada salahnya matlamat ini. Namun dalam keghairahan kita mengikut stereotaip jagat, sering kita mengenepikan keperluan jiwa anak itu sendiri. Ibu bapa Ishaan sering kecewa dengannya kerna tidak menunjukkan prestasi yang baik dalam mata pelajaran wajib. Mereka menganggap akademik adalah penentu mutlak hidup anak tersebut sehingga kehendak naluri anaknya sering dipinggirkan.


Sekolah berasrama, permainan sukan yang hebat, kemahiran komunikasi yang mapan…. Pattern itu yang sering dikejar-kejar. Pekerjaan sebagai doktor, jurutera, arkitek…. menjadi bayangan masa depan. Sedangkan setiap manusia punya kebolehan serta keperluan yang berbeza. Setiap kanak-kanak itu unik dengan caranya yang tersendiri.


Prihatin. Semua ibu bapa prihatin terhadap anak mereka. Keperluan hidup, pembelajaran, keselesaan, diberi autoriti. Namun, keperluan yang sering kita terlepas pandang ialah keperluan emosi mereka. Prihatin maksudnya menyentuh, membelai, ungkapan nasihat yang membenih rangsangan, bukan berbaur makian yang hina mahupun bersifat ledakan amarah. Prihatian yang sekadar bersifat material itu lah yang akan membunuh emosi anak-anak kita lantas jiwa mereka terkapar mati. Hanya jasad yang bernyawa sedang perasaan mereka punah sama sekali.


Tragedi kemusnahan aroma zaman kanak-kanak menghantui hidup Ishaan. Ishaan berhenti melukis, gara-gara emosinya yang kacau. Muram, bersedih, tidak berminat dengan hidup antara simptom-simptom perasaan yang punah dihenyak obsesi arus global. Mujur masih ada manusia yang sudi mendengar berbanding menghakimi.



Seperti biasa, lagu yang melekakan bersama aksi poyo Hindustan yang kadang memualkan tekak. Ana memang sedikit alah dengannya. Namun, ketepikan semua ini. Cedok pengajaran dan intipatinya. Tentu anda akan menemukan sesuatu yang tidak ternilai harganya. Cerita ini cerita lama yang baru ana temukan keindahannya. Cerita yang punya keistimewaan tersendiri, tanpa taria-tarian wanita separuh bogel mahupun lenggok-lenggokkan ala clubbing. Tiada adegan bergocoh (bergaduh) sehingga menghambur darah, mahupun watak polis jahat dengan misainya yang sering dipintal-pintal. Juga tiada skrip cinta terhalang serta aktiviti merasuah sehingga berjuta-juta kror …… ^^

Memang menarik n_n



9 respons:

salam...

perghhh...minat hindustan..

wsalam...

oitzz 2... Tengok balik perenggan yang terakhir ^^

kire minat la gk tu...cerita2 lama sanggup carik lg..hahaha..

dh tgk laskar pelangi? best kan kan kan??

hoho.... bukan nya sanggup carik. Dia ulang tayang entah ke berapa ratus kali di Astro channel 108, baru lah ia terserempak dengan ana.

Laskar Pelangi... nak tengok gak. tapi ana bukan jenis mencari, tunggu DVD bergolek datang ke depan mata... hehe

ish3..pemalas gk cikgu ni [kutuk org lg hari ni..hehe]

ana ada. nak tak? tapi ana xleh la nak lempar cm bola boling smpi bergolek depan cikgu...huhu

nak.... nak....

nak gok....

Lempar cam bola softball pon ak per

salam ziarah.. kunjungan pertama..tapi nk tnye ckit blh?erm cikgu eya ni ngaja kat mane ye?
saya pun pendidik juga :-)

xde title guru pon
ley mengajar

menarik.
ana dah tengok sket.
nanti sambung.
jarang tengok movie, selalu kalau ada orang cadangkan baru tengok.
terima kasih.