Teman Bicara

Thursday, July 9, 2009

Rutin Wanita Neraka

Telah lama tidak menulis, berkuburnya pena bersama gelaran sebagai pelajar. ~Ahaks... Sengal bangettt.... Nak berlagak dah abes belajar sebenarnya...:woooh:

Kadang sahabat2 bertanya khabar, gerangan apa dibuat waktu ini? Bekerjakah? Atau sekadar melombong emas-emas di tepi mata? Bahasa kasarnya ialah membuta... :siga:

Maka jawapannya, ana bekerja... Bekerja untuk Allah. Berkhidmat kepada kedua orang tua juga dikira bekerja untuk Allah juga, bukan? Kerna redha Allah terletak pada redhanya mereka. Jadi, surirumah sepenuh masa (hanya sementera 'pretend to be...') mungkin itu gelaran paling cocok buat ana. Ayohhh... hentikan tawamu. :nyerah:Serius lah, kawan. Bukan mudah memberi masa peribadi kepada orang lain. :astig:

Ini rutinku...

Selepas subuh...

Sebaik mata mencelik, badan dan minda mula bekerja. Membuka tirai hari dengan persiapan kendiri tentunya... Mandi, bersiap (kadang bersarapan, selalunya tidak...) Kendian mula punch card, seawal jam 7 atau 8 pagi. Beberapa bakul baju sedang menunggu untuk dibasuh. Maklumlah, baju sekeluarga. Bersyukur kerna ada yang terfikir untuk mencipta mesin basuh. :sweaty:Sementara menunggu laundry siap, ana keluar rumah. Menyiram pokok bunga, mengemas halaman, menyuap anak makan... oopppsss... anak kucing, 4 ekor, ibunya sekor. :woooh:Kalau tidak dikenyangkan perut mereka terlebih dahulu, mereka akan mengegesel-gesel ketika ana sibuk memasak. Rimas. Untung-untung, ada yang menjadi mangsa kaki ana terpijak. :ahaha:Kadang sibuk berperang di dapur, tak perasan ada seekor dua yang melepek di lantai. Menjerit habes lah kawan tuhh.... :please:oh, di mana tadi? Ya, mengemas laman.... Menyapu halaman, kadang peruning pokok (kurang pasti ketepatan penggunaan istilah), mop beranda sekali sekala...


Mula masuk ke dapur jam 11 pagi, selepas menyidai kain. Menu nya tidak lah segah mana. Biasa2 saja, asal boleh diisi ke dalam perut. :anongnangyari:Lauk biasa, namun penuh kecerewetan yang remeh. Ada yang suka ikan kembungnya digoreng, ada pula yang suka dibakar. Taramm... Goreng pun dibuat, bakar pun dibuat sama... Ayah suka ikan goreng membal (lembut dan tidak terlalu garing), adik pula suka ikan goreng yang garing. JAdi, perlu diasingkan dan di TAGGING. :sweaty:Adik perempuan bongsu pula suka ikan kembung bakar, perlu ada kuah asamnya. Kalau tidak, langsung tak disentuh. Buat jugak lahh.... Menunya lagi, sayur kangkung. Biasa saja, kan? Ayah suka masak tumis, rencahnya ikan masin. Mak pula suka masak lemak, rencahnya udang kering. Si adik pula suka masak tumis juga, tapi rencah yang lain pula, ikan bilis...hoho. :gatau:Maka, perlu masak bergilir, mengikut turn feveret mereka. Hari ini ana terlebih rajin, buat sedikit tauhu sumbat. Mudah saja caranya. Yang susahnya ialah gandingan tauhu tersebut. Azimah (adik perempuan bongsu) suka makan tauhu dengan sambal belacan, mak suka makan dengan sambal kicap... Ayah? Ayah suka makan dengan kuah kacang. Be fair, buat semua... huhu:hilo:


Apa? Kenapa ikut selera orang lain? Kenapa tak ikut selera sendiri? Hahaha...
Ikut slelera sendiri, sendirilah makan. Orang lain tamau makan. Lauk tak habes, jadi membazir. Penat-penat masak, orang tak makan. Lagi keciwa.... huhu:sorry:


Habis peluru m-16 kat dapur, :ngiler:lebih kurang jam 2 petang. Mandi sekali lagi dan bersolat. Kadang terlajak waktu, jam 3 ana mengadapNya. Selesai bersolat, ana mula mengemas bahagian dalam rumah pula. Tidak lah begitu serabut, memandangkan adik-adik dah besar blake. Mengemas, menyapu, kadang mop rumah. Selesai jam 5 petang. Angkat kain dan bersiap untuk solat asar. Macam biasa, terasa melekit, mandi lagi... huhu. Ana suka air. :inlove:Selesai solat asar, bersedia dengan baju yang baru diangkat, berkampung depan TV. Tengok The Nanny sambil melipat kain. :puppyeyes:Jam 6 petang, siaran ulangan. Kadang waktu ini, mak dan ayah balik kerja. Panaskan nasi, lauk, dan goreng ikan lagi sikit. Mereka sukakan makan masakan panas dan ikan yang baru digoreng. Layan mereka makan sekejap. Habis jam 7 petang, mula keluar semula ke halaman. Menyiram pokok bunga lagi. Pokok pun suka air, kan? Selesai jam 7.30 petang, mandi dan bersiap untuk Mahgrib. Sementara menunggu Isya', kadang ana terlelap. :sleep:Kadang yang lain pula, menyelesaikan kerja sekolah mak atau ayah (Jika mereka mintak tolong).. Lepas Isya', sama ada lebur ke alam mimpi, atau berteleku di sebelah adik, membimbing apa yang patut. Ada dua orang adik di bawah seliaan ana yang tidak berjaya diselia pon... muahahaha.:scream: Kadang jika masih ada tenaga yang tersisa, on jugak lah laptop nih untuk melihat perkembangan ILuvIslam.com dan dunia maya yang lainnya... Ana rindukan waktu berkhalwat dengan laptop ini... huhu:puppyeyes:


Sungguh, penatnya tidak terkata. Jika menjadi guru praktikal itu meletihkan, menjadi surirumah pula kepenatannya dua kali ganda. Jika menjadi guru, berdiri hanya ketika mengajar. Paling kuat pun, 2 jam straight berdiri. Tapi bila jadi surirumah, dari pagi hingga ke petang, seluruh badan bekerja. Kaki yang berdiri nih terasa tak terlarat menongkat badan. Rehat hanya semasa makan, solat dan mandi. oppss... mandi pon berdiri jugak. Makan pula bukan lah larat nak telan banyak-banyak. Maklum lah, badan penat, bukannya ada sangat seleranya. Kena pulak nak telan air tangan sendiri hari-hari. Tapi ana masak sedap tau. Ahaks~:inis:



Kepenatannya memang tidak tergambar dengan kata-kata. Kerna itu, ana kurang melibatkan diri dengan dunia maya. Ya, ana mungkin boleh meninggalkan sedikit beberapa kerja seperti menyiram bunga hanya sekali sekala, atau biarkan saja halaman rumah ala kadar... Tapi, tak sanggup pula tengok mak ana terbongkok-bongkok menguruskannya nanti. Jika ada yang tak kena, pantas saja tangannya mencapai itu ini untuk diperbetulkan. Maka, ana buat keputusan untuk selsaikan semuanya. Penat. Masa peribadi? Usah ditanya tentang itu lagi... huhu:anongnangyari:


Itu baru kisah seorang surirumah yang belum bernikah dan tidak punya anak. Kena pulak kalau dah kawen.... Baru nak meluruskan urat yang tersimpul sebab kerja-kerja tadi, si suami pulak dok menggesel-gesel kaki. Mengada. :devilishgrin:Selesai layan suami, baru lelap mata, anak pula minta diurus tengah malam. Tidur tak lena, esok pula perlu memulakan rutin lagi..:sigh:

Itu baru surirumah, belum lagi wanita yang bekerjaya... Nak uruskan tempat kerja lagi, rumah, anak dan suami. Bayangkan, seorang wanita yang kuat bekerja di depan majikan, seorang isteri yang memenuhi layanan suami, seorang ibu yang mengurus dan mendidik anak, mengemas rumah dan dituntut untuk sentiasa nampak kemas di mata umum. huh, bukan senang tuh...:wala:


Ya, para lelaki di luar sana. Itu lah peranan yang dipikul oleh seorang wanita. Jika anda merasa penat bekerja dan teringin dilayan sebaik saja tiba di pintu rumah, isteri yang bekerjaya juga mempunyai keinginan yang sama. Jika anda merasa tekanan di tempat kerja, isteri anda merasakan tekanan yang sama. Cumanya, kepenatan dan tekanan tersebut adalah dua kali ganda. Tanggungjawab isteri adalah melayan suaminya... Itu saja,kan? Tapi, mengapa wanita perlu bekerja lebih masa?


Pabila memasak, suami makan dan sukakannya. Suami gembira, Allah redha.
Rumah yang kemas, suami rasa selesa. Bonus untuk si isteri, Allah beri pahala.
Belanjawan dapur ditampung sama, meringankan beban suami. Allah bangga dengannya.

Maka, semuanya dilakukkan kerna Allah... :okay:


Wahai para lelaki diluar sana... Jika di dalam rumahmu ada wanita, gembirakanlah mereka. Mungkin ia ibumu, atau isterimu, mahupun saudara perempuanmu, atau mungkin anak gadismu.... Tahukah betapa besar pengorbanan mereka untuk menggembirakan hatimu? Kepuasan mereka terletak pada senyumanmu untuk mereka. Mereka cuba sedayanya mengurangkan bebanmu, mengapa tidak kau galas pula bebanan buat mereka?


Wahai para peneraju agama.... Apakah tidak kau kesal dan berduka? Pengorbanan wanita-wanitamu layaknya diberi ganjaran pahala dan syurga. Tapi, dengan kejamnya kau campakkan mereka ke neraka... hanya kerna KEGAGALANMU MENDIDIK MEREKA MENUTUP AURAT DI LUAR SANA....


Ayuh, kawan.... selamatkan wanita-wanita kita....:astig:


3 respons:

salam eya..cmne ngn tesis? huhu.
tlg link-kan aku..tee heee ;))

wsalam..... Alhamdulillah, selesai dengan susah payah. Berkat pertolongan orang2 sekeliling... ^^

dah link... ^^

[url=http://www.ganar-dinero-ya.com][img]http://www.ganar-dinero-ya.com/ganardinero.jpg[/img][/url]
[b]Una gran guia de ganar dinero[/b]
Hemos encontrado la mejor guia en internet de como trabajo casa. Como nos ha sido de utilidad a nosotros, tambien les puede ser de interes para ustedes. No son unicamente metodos de ganar dinero con su pagina web, hay todo tipo de formas para ganar dinero en internet...
[b][url=http://www.ganar-dinero-ya.com][img]http://www.ganar-dinero-ya.com/dinero.jpg[/img][/url]Te recomendamos entrar a [url=http://www.ganar-dinero-ya.com/]Ganar-dinero-ya.com[/url][url=http://www.ganar-dinero-ya.com][img]http://www.ganar-dinero-ya.com/dinero.jpg[/img][/url][/b]