Teman Bicara

Wednesday, August 12, 2009

Kontroversi di UPSI

Pesta Konvokesyen ke-11 di UPSI.... Tentunya ia adalah pesta yang paling meriah di antara yang lain, mengapa? Sebab ini pesta konvo ana.... muahahaha..... Gurau sket jek. Pesta konvo ini adalah rentetan ke-11 dalam sejarah UPSI sebagai sebuah institusi pendidikan yang berteraskan aliran pendidikan sepenuhnya. Ya, di sini, daya intelektual dibina kononnya di kalangan para pelajar dengan harapan bakal-bakal graduat ini mampu menyambung misi untuk menyemai nilai intelektual dalam masyarakat.



Ucapan NC bergema, mengalu-alukan pembukaan pesta konvo kali yang ke-11 di UPSI. Selesai upacara perasmian, majlis diteruskan dengan persembahan yang julung-julung kalinya diadakan di UPSI, konsert hiburan. Tatkala Jaclyn Victor menyambut mic yang diserahkan kepadanya, serentak dengan itu, sekumpulan pelajar di barisan hadapan berdiri. Mengikut telahan, mungkin ingin memberi sembah hormat. Meleset. Bangun dan berlalu. Berdesir pergi, bagai angin lalu. Lenyap sekelip mata. Saat itu juga, beberapa barisan hadapan yang sesak dengan tubuh-tubuh manusia, menjadi kosong dan lengang. Jac dengan wajah terkejutnya, meminta penonton yang lain tampil untuk memenuhkan barisan yang baru sahaja dikosongkan oleh pejuang-pejuang yang berani. Penangan suara mahasiswa, a non-verbal action. Itulah bantahan senyap terhadap konsert yang bertuhankan budaya berhibur. Tindakan berani, penuh kontroversi. Mengapa? Perlukah sedrastik itu tindakannya?


Maka, jawapannya...... SANGAT-SANGAT PERLU


Lebih sedekad usia UPSI, tidak malukah menganjurkan program picisan seumpama itu? Konsert yang tidak punya sebarang nilai sosial, apatah lagi terjemahan intelektual. Masalah ini bukan satu problem personal malah, ia urusan sejagat. Hampir kesemua institusi pengajian sedang di dodoikan dengan alunan ritma hedonisme, lalu hanyut terbuai bersama arusnya. Maka, mahasiswa-mahasiswa ini terpanggil untuk bersuara, dengan mulut yang terkatup....


Apa? Tidak bolehkah duduk berbincang secara bersemuka? Berunding di meja segi empat, duduk di kerusi empuk, dan kita capai kata sepakat..... Persampahkan itu semua. Bertahun lamanya perjuangan ini dipandang sepi.... Dihantar pesanan suara (iaitu patisyen) melalui peringkat-peringkat yang perlu, tersekat di tengah jalan kerna karenah birokrasi. Malah, bertimbun saja kertas kerja yang dipandang enteng, disekat untuk disuarakan ke atas. Terus, pilihan yang lain pula jalannya untuk menyuarakan pendapat... Bantahan secara terbuka, juga melalui cara halal. Memfailkan bantahan melalui short cut, terus ke pihak atasan, NC. Penganjurnya dikecam malah dipaksa menepek maruah kebenaran dengan meminta maaf secara terbuka, kerna tidak menghormati birokrasi kononnya. Baik, masih ada lubang untuk kita bernafas. Melalui MPP, mahasiswa sedar diri ini menyuarakan bantahan, untuk kesekian kalinya (sebahagian sahaja ahli MPP yang terlibat dalam bantahan) Langsung tidak diambil tindakan. Suara mahasiswa umpama burung-burung yang memanggil tuan, diserkup tempurung kelapa. Halus saja, tiada kesan. Maka, cara kontroversi ini dipilih. Jika tidak, manakan perkara ini dipandang serius berikutnya.


Mahasiswa-mahasiswa berani ini tidak langsung berniat untuk merosakkan rencana majlis malah, mereka meraikan pembukaan Pesta Konvokesyen ke-11 di UPSI. Mereka hadir untuk meramaikan audiens. Namun, pabila bermulanya majlis kemaksiatan, tiada pilihan lain. Bangkit segera, atau menempah tempat di neraka. Mengapa? Penting sangatkah bantahan ke atas konsert ini? Salah kah jika mahu berhibur sedikit? Setelah penat berteleku menelaah ilmu?


Alasannn.....


Seorang sahabat, Akhi Fathi telah merungkai isu ini dalam bahasa intelektualnya. Mengupas erti dan bahana hedonisme kepada nilai intelektual para mahasiswa. Di sini, akan ana cuba mengupas bahana konsert kepada budaya, pemikiran dan indoktrin informal dikalangan masyarakat....


Konsert bermaksud, persembahan muzik oleh penyanyi mahupun pemuzik di hadapan khalayak penonton. Kesan konsert ke atas masyarakat sekitar adalah bergnatung kepada pembawaan konsert berkenaan. Jika yang menyampaikannya ialah penasyid yang mengajak pengunjung untuk mengingati Allah maka, mengingati Allah itu adalah indoktrin utama. Namun dalam tidak sedar, terdapat beberapa penerapan nilai yang berlaku secara informal. Cara pemakaian artis, pergaulan, tahap keanggunan artis di kalangan masyarakat, semua itu memberi kesan kepada khalayak yang berpusu-pusu menyertai persembahan tersebut. Dalam bahasa mudahnya, matlamat konsert dan artis memberi kesan kepada para pendengar dari pelbagai aspek, akan dibincangkan di bawah.


Mengapa Konsert Ini Dipulaukan dengan Kejam?


Apabila berkata tentang konsert, perkataan yang sinonim dengannya ialah 'glamour'. Nilai glamour yang ditonjolkan oleh penyanyi yang membuat persembahan bakal mengaburi mata penonton. Masyarakat melihat betapa gahnya seseorang itu berdiri di hadapan pentas, setiap butir bicaranya diambil perhatian. Langkah dan lenggok laku juga diamati. Namanya meniti bibir serta sering menjadi tumpuan orang ramai. Ini lah antara nilai glamour yang ditonjolkan. Melihat kesedapan palsu yang dinikmati oleh mereka-mereka yang terlibat dengan dunia glamour membentuk pattern pemikiran di kalangan masyarakat untuk mengikut jejak langkah itu. Lantaran itu, masyarakat cilik mula meletakkan target untuk mengecapi dunia glamour tersebut. Maka, lakulah rancangan-rancangan realiti yang menjanjikan dunia glamour tanpa sempadan, bagi mereka yang berpemikiran naif. Perkara biasa, yang wanita nya tergelek-gelek di pentas untuk mengecap glamour. Juga, perkara biasa, lelakinya menanggal t-shirt dan membuat aksi buka seluar untuk mengecap glamour. Semuanya kerna indoktrin glamour yang didewa-dewikan sedari kecil.



Hari ini, dunia glamour kian popular sebagai matlamat hidup para pemudi kita. Tuntas secara normalnya, mereka akan memilih artis-artis tertentu untuk menjadi idola mahupun rujukan mereka. Rujukan dari segi penampilan, cara berpakaian, cara berdiplomasi, produk yang digunakan dan sebagainya. Maka nya, dengan akhlak dikalangan artis yang kian merudum, ia turut memberi kesan kepada akhlak remaja kita. Perkara slumber jika para artis berpelukan, menangisi kekalahan. Perkara biasa jika para artis berpakaian tidak sopan, mengundang gelojak nafsu sang buaya. Juga perkara lumrah jika para artisnya terpekik terlolong, terkinja di pentas khalayak. Maka, lahirlah para remaja yang gemar ke gig, mahupun remaja yang berhobikan jamming. Juga semakin beranak pinak pakaian-pakaian yang tidak cukup kain, serta berkain tipis. Ia hasil daripada indoktrin 'fesyen' yang dibawa oleh ikon kegemaran mereka. Ana tak pasti pakaian apakah yang dikenakan oleh Jac pada malam itu, dan pakaian apa pula yang bakal dipamerkan oleh Faizal Tahir kemudiannya. Apa yang ana pasti, ia akan punya pengikutnya yang tersendiri.


Apa pula kaitannya dengan gejala sosial?

Jelas dan terang, bukan? Pemakaian seperti itu bakal mengundang padah kepada diri yang terlibat. Berpakaian mencolok mata dan kurang sopan, hasil peniruan ikon dan idola masing-masing, bakal mengundang bahana yang tidak terjangka. Maka lahirlah mangsa rogol, sumbang mahram, mahupun hubungan zina yang berleluasa. Siapa yang salah jika sengaja menyerahkan diri ke mulut buaya?


Berkenaan dengan akhlak.... Aksi kurang sopan yang melanggar etika dan hukum agama, sering dipertontonkan oleh para artis, tidak terkecuali semasa berlangsungnya konsert yang gilang gemilang dengan labuhan dosa. Bersentuhan, berteriakan, serta berpelakuan dengan bertujuan mengundang ghairah antara perilaku yang sering dibuat. Perlakuan ini memberi satu set pemikiran jahiliah bagi mereka yang tidak mengetahui, 'boleh rupanya begitu'.

'Tidak salah rupanya yang bertudung itu bersalam'
'Tidak salah rupanya yang bertudung itu mempamer suara'

Maka, lahirlah anak-anak syaitan hasil dari pergaulan bebas tanpa batasan. Terus, fikirkan saja natijah apa yang datang kemudiannya....


Itu, perkaitan antara bahana konsert dengan pembentukan nilai dan etika masyarakat setempat. Ana tidak menuduh masyarakat tidak berilmu untuk menilai betul-salah perbuatan artis. Namun, perkara yang salah apabila dilumrahkan, akan kabur-kabur hukumnya bagi mereka yang sentiasa cuba menolak hukum.... Seterusnya, peradaban dan nilai norma masyarakat setempat yang kian membelakangi agama turut dijadikan alasan untuk meminggarkan terus syariat yang masih bersisa.... Mahukah kita duduk berpeluk tubuh dan bergoyang kaki melihat situasi itu menjadi realiti? Fikirlah, dengan mata hati....


0 respons: