Teman Bicara

Monday, November 29, 2010

Pemberian Walimah yang Bermanfaat



Musim kahwen ini, membuat saya sedikit tersentuh melihat gelagat masyarakat. Memang lazimnya walimah hari ini, tetamu akan diberi sedikit ole-ole untuk dibawa pulang. namun, tidak ramai yang menghargai pemberian tersebut. Jika diberi makanan ringan atau gula-gula, ia hanya akan bertebaran di atas tanah tanpa disentuh. Betapa sedihnya si tuan rumah apabila terlihat mang ringgit yang dihabiskannya bersepah-sepah tanpa dihargai sedikit pun sedangkan 'pemberian kecil' tersebut menelan belanja yang banyak serta termasuk dalam budjet perkahwinan.


Saya tidak berharap di hari perkahwinan saya, hati saya sebak melihat pembaziran seperti itu. Maka setelah brainstorming dengan beberapa rakan, kami mendapat beberapa idea munasabah untuk dijadikan 'doorgift' buat para tetamu yang memberi manfaat kepada mereka, mahupun ahli tuan rumah. maka cadangannya...

1) Surah yassin
2) Al-mathurat
3) Buku. Contoh buku...
Buku ini mengandungi doa, tip dan panduan untuk menjalani hidup berumah tangga. Sama ada mereka yang belum berkahwin, akan berkahwin atau sudah lama berkahwin, buku ini pasti menjadi pedoman melayari bahtera perkahwinan.

harganya... RM3. itu kalau beli di kedai buku online. kalau beli banyak-banyak secara pukal, PTS boleh beri offer sedikit kut.. ^^

4) CD ceramah ka...
5) Kitab-kitab nipis ka...
6) Doorgift 'mug' masih boleh diterima.. ^^
7) Brooch

itu lah antara contohnya. Berikanlah sesuatu yang boleh digunakan untuk satu jangka masa yang lama dan ia memberi faedah serta kebaikan kepada si penerima. Selagi pemberian itu digunakan, selagi itu lah tuan rumah dapat kebaikan darinya.. (pahala) ^^

p/s: harap-harapnya list cadangan tersebut akan bertambah dari semasa ke semasa.. ^^

[+/-] Teruskan pembacaan...

Barakallahu fik...

Alhamdulillah.... ramai sahabat yang bertukar status hujung tahun ini. Sudah rutin lah, asyik dedicate lagu...
Maka kali ini, saya dedicate ini untuk para sahabat.... ^^




ada 20 siri tuh.. silalah menonton, mendengar dan ambil iktibar.
'Keseronokan Berkahwin'
Memang seronok tajuknya. Kemudian, dengar pula....
'Kebinasaan dalam Berkahwin'
untuk diambil pengajarannya...




Tak larat lah pulak, nak letak semua siri di sini...
maka, cari lah sendiri di kedai-kedai berhampiran anda, ya. Beli yang original kerna sebahagian untungnya diperuntukkan untuk pembinaan sekolah beliau.. ^^

Tahniah buat para sahabat ...

Akh faiz dan pasangannya, Fiza (27 Nov)
- sudah attend walimahnya. hadiah paling best itu dari ana lah.. ^^

Ukht Nazihah dan pasangannya, Wan Hazim (5 Dis)
- akan attend, InsyaAllah.. ^^

Akh Tg Abdul Ghafar dan pasangannya, Mardhiah Ismail (7 Dis)
- tak dapat hadir kerna jaga SPM + Jauh sgt...

Ukht Mazita dan pasangannya Hairul Afizi (11 Dis)
- tak dapat hadir kerna jauh sangat lah ta.. ^^

Ukht Salwa dan pasangannya, Azril (18 Dis)
- tak dapat hadir juga, kerna saya turun ke JB.. huhu

Ukht Nurmarliya dan pasangannya, Meor (19 Dis)
- juga tidak dapat hadir, kerna masih berada di JB.. huhu

Semoga dilimpahkan padamu rahmat, keberkatan, juga kemudahan dalam setiap urusanmu. Ameen...
Juga mahu suggest satu buku.. ^^

- koleksi doa menuju dan semasa alam perkahwinan daripada Quran dan hadith.. ^^
(tak mampu beli untuk semua. lagi pun, saya jumpa satu buku saja, untuk diri sendiri.. uhuk3
kalau jumpa buku yang sama lagi, saya berikan ya.. ^^)

[+/-] Teruskan pembacaan...

Guru Sehingga Akhir Hayat

Tuesdays With Morrie - Selasa Bersama Professor Morrie (buku)

Morrie - sorang profesor tua yang berhadapan dengan pelajarnya dalam bersahaja. Menganggap para pelajarnya sebagai sahabat yang ingin berkongsi sesuatu, beliau lebih mewujudkan suasana 'perbincangan' berbanding kuliah rasmi. Sifatnya yang sangat disenangi menjadikan Morrie sebagai tempat rujukan utama dalam beberapa perkara, termasuk isu-isu yang langsung tidak ada kaitan dengan kuliahnya. Keterbukaan si profesor tua ini untuk menerima sesiapa sahaja dalam rutin hariannya, ditambah dengan sifat 'pendengar setia' yang sememangnya sebati di jiwa, menjadikan Morrie seorang guru berjiwa pelajar.

Mitch n Morrie - movie version
'When U know how to die, u know how to live'

Mitch Albom - Merupakan salah seorang pelajar Morrie yang berjaya dan rapat dengannya. Morrie sentiasa menjadi tempat rujukan baginya dalam segala urusan hidup. Pada hari akhirnya bergelar mahasiswa, Morrie mendakap tubuh Mitch sambil berkata 'Adakah kita akan saling berhubung?' Tanpa lengah Mitch menjawab 'Sudah tentu'
Namun, kehidupan tidak semudah yang disangka. Mitch hanyut, seperti kebanyakan manusia. Dihempas-hempas oleh arus perubahan dunia, mereka terputus hubung. Mitch yang berkerja sebagai pelapor berita sukan, sibuk dengan keduniaan yang tidak pernah puas dengan suatu apa pun. Sedangkan Morrie masih ditakuk lama, bersama cara pemikirannya yang sama.

Amyotrophic Lateral Sclerosis (ASL) adalah sejenis sakit saraf yang meragut ketangkasan Morrie. Ya, Morrie seorang profesor tua. Namun, anggota tubuhnya masih tangkas, sebelum beliau diserang oleh penyakit yang membunuh seperti lilin itu. Mencair, sedikit demi sedikit. Dari aras bawah, kaki sehingga ke atas, kepala. Malah, mungkin juga tidak sempat sampai ke kepala, hanya singgah di aras jantung dan paru-paru, membuatkan dua organ penting ini terhenti lalu, menghembuskan nafas terakhirnya.

Morrie yang asalnya ialah seorang yang suka akan muzik, beliau menari sesuka hati apabila terdengar muzik. Di sebuah dewan tari yang luas, berisi para remaja yang ramai, Morrie menari mengikut rentaknya sendiri. Morrie memakai T-shirt biasa, berseluar sukan dengan sehelai tuala kecil yang disangkut di leher, beliau menari mengikut gerak hati. Beliau akan melompat, berpusing, memutar-mutarkan badan, sehingga peluh membasahi tubuhnya. Biar mereka sangka, si tua tiga suku ini mungkin sudah kebosanan dengan hidup. Hakikatnya, beliaulah si guru cerdik yang mahir tentang kehidupannya.

Sejak disahkan mengidap penyakit 'lilin' (ALS), Morrie sudah tidak betah menguruskan diri. Saraf-saraf tubuhnya mula kejang, tidak menunjukkan respon yang sepatutnya. Ia bermula dari kaki. Kelincahan Morrie dirampas. Semakin lama, tubuhnya semakin hilang upaya dek penyakit tersebut. Kisah Morrie yang menunggu saat kematiannya mendapat perhatian seorang pemberita lalu ingin menyiarkan kisahnya dalam rangkaian berita mereka.
'Mereka mempergunakan kamu Morrie, untuk kepentingan mereka'
'Ya, saya juga mempergunakan mereka. Saya gunakan mereka untuk menyampaikan nasihat dan ilmu kepada seluruh pelosok dunia'
Itu lah Morrie, masih ingin memberi dalam keterbatasan fizikalnya yang ketara.
'Jika saya tidak mampu membantu kamu melalui kekuatan saya, terimalah kekuatan minda dan ilmu saya, jika ia dapat mebantu kamu'


Akhirnya, Mitch mengambil keputusan untuk bertemu Morrie. Di rumah Morrie, di atas kerusi rodanya. Sering mereka bertemu di hadapan tingkap, di sudut bilik bacaan Morrie yang penuh dengan buku-buku ilmiah. Pertemuan kali pertama mengimbau kembali nostalgia mereka. Syarahannya tentang kehidupan, kian diperkukuh dengan persediaanya menghadapi kematian. Kerna kedahagaan Mitch tentang aturan kehidupan, pertemuan pertama berlanjutan sehingga ke pertemuan-pertemuan berikutnya. Hari Selasa. Ya, mereka orang hari Selasa. Itu yang telah mereka tetapkan. Hari Selasa sebagai hari konsultasi penyediaan tesis terakhir mereka, tentang kehidupan.


Semua manusia yang punya akal mengakui, mereka tidak kekal lama di alam maya ini. Namun, pengakhiran kehidupan di dunia (yakni kehidupan selepas mati) adalah mengikut kepercayaan masing-masing. Yang penting, semuanya percaya kita pasti mati. Noktah. Ironinya, manusia paling takut dengan kematian. Terutamanya di negara-negara maju yang pesat dengan aktikiti-aktiviti harian yang beragendakan wang ringgit. Isu kematian telah lama dilupakan sehinggakan mereka sanggup berbayar berjuta-juta dolar hanya untuk belajar tentang mati. Kerana siatuasi terdesak seperti ini, Morrie difokuskan sebagai satu jambatan penghubung antara mereka dengan kematian. Kerna, Morrie menuju ke arahnya, kematian.

Jika anda mengetahui bahawa anda akan mati dalam suatu jangka waktu, apa yang akan anda lakukan? Menangisi nasib sehingga bengkak mata? Atau ingin mencuba semua nikmat dunia sebelum ditarik nyawa? Bagi Morrie, beliau ingin menyumbang sebanyak mana yang beliau mampu sebelum berdepan dengan kematian. Dengan keterbatasan fizikalnya yang sangat fakir tenaga, beliau mengajarkan manusia-manusia hidup ini, tentang kehidupan. Semakin hampir beliau dengan maut, semakin beliau memahami tujuan hidup. Beliau bersyarah tentang Kasih sayang, menghargai diri, tentang dunia, tentang cinta yang berkekalan, tentang menyusuri umur tua .... tentang bagaimana perlu meraikan hidup...
Tiap detik terakhirnya menyedut udara di bumi ini, beliau menikmati kehidupannya dalam kepayahan yang nyata. sedangkan betapa ramai manusia di luar sana yang merayu-rayu 'Oh Tuhan.. oh Tuhan.. ambil nyawaku'
Hanya kerna peristiwa-peristiwa hidup yang rutin dan sedikit sakit, mereka ingin meninggalkan dunia ini. Sungguh rugi, menurut Morrie.


Guru Sehingga Akhir Hayat - itu adalah kalimah yang ingin dipasakkan oleh Morrie pada batu nisan nya nanti. Kerna sifatnya yang sentiasa memberi, dengan dayanya yang tersendiri. Itu lah sifat seorang guru.

'Tidak semua manusia bertuah seperti saya' kata Morrie.
'Bertuah? Tuan rasa bertuah dalam keadaan begini?' ternyata Mitch tidak dapat menangkap.
'Bertuah saya, saya mengetahui hayatnya saya. Saya mengetahui, maut sedang menjengah. Bila-bila saja, ia akan tiba. Saya bersedia. Sebelum dia menjengah, saya lakukan sebaik mungkin untuk orang sekeliling saya. Isteri saya, anak-anak saya, sahabat-sahabat saya. Saya tinggalkan sesuatu untuk mereka sebelum saya pergi. Sungguh bertuah bukan?'
'Bertuah?' masih dalam persoalan, kerutan dahi Mitch.
'Ya, bertuah. berbanding mereka yang tiba-tiba meninggal dunia. Tidak sempat mengucap maaf, tidak sempat memaafkan diri. Tidak sempat berbakti, tidak sempat menyempurnakan banyak perkara' jawab Morrie.
'ya, memang bertuah'

Apabila kamu melihat masalah dari perspektif yang unik, kamu akan menjadi sebahagia Morrie.


Apabila berbicara tentang penyesalan, kesedihan... Morrie berkata...
Kamu masukkan perasaan kamu itu sepenuhnya kemudian, tinggalkan ia. Pabila kamu rasa sedih, alamilah ia sebenarnya. Mengangis lah, jika kamu mahu mengalirkan air mata. Biar kamu berkenalan dengan perasaan yang seperti itu. Kemudian, lepaskan ia.
'Baik, ini lah rasa sedih. Saya sudah kenal maka saya akan tinggalkan kamu' begitu kata Morrie..
Bersedih ada waktunya. Bagi Morrie, pagi adalah waktunya untuk bersedih. Akan menangis dia, sepuasnya. Kemudian, dia tinggalkan rasa sedih tersebut dan memulakan hidup pada hari tersebut seperti biasa.

Tahukah kamu, apa yang paling digeruni oleh Morrie? Morrie paling takut jika dia kehilangan suara dan gerakan tangannya. Dia menggunakan tangan untuk memberi isyarat dan menggunakan suara untuk menyampaikan sesuatu. Jika dia kehilangan suaranya, tangannya masih boleh digunakan untuk menyampaikan. Jika dia kehilangan kedua-duanya, dia sudah tidak boleh memberi manfaat kepada orang lain.. sehingga akhir waktunya di dunia, Morrie masih memikir untuk memberi sesuatu kepada manusia sekeliling.


'Pengaruh seorang guru adalah abadi, dia tidak akan tahu bila pengaruhnya akan berakhir' Henry Adams

Maka lahirlah... sebuah tesis terakhir tentang kehidupan.. Tuesdays with Morrie (movie)



[+/-] Teruskan pembacaan...

Sunday, November 7, 2010

Allah is enough for me


'Ketika Tuhan menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Tuhan membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan'

'Tuhan memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya'

'Tuhan memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh'

'Tuhan memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya'

'Tuhan memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya'

'Tuhan memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu'

'Dan akhirnya, Tuhan memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.'

'Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada.'

writer;
unknown

[+/-] Teruskan pembacaan...

Friday, October 8, 2010

Allah Knows Best



Allah knows what's best for us
So why should we complain
We always want the sunshine
But He knows there must be rain
We always want the laughter
And the merriment of cheer
But our hearts will lose their tenderness
If never shed a tear

Allah tests us often
With suffering and with sorrow
He test us not to punish us
But to help us meet tomorrow
For growing trees are strengthened
If they can withstand the storm
And the sharpness of the chisel
Gave the marble its grace and form





Allah tell us often
And for every pain
He gives us
Provided we're patient
Is followed by rich gain
So, Whenever we are down
And whenever we feel that
Everything is going wrong
It is just Allah's way
To make our spirit strong...




Writter;
Unknown

[+/-] Teruskan pembacaan...

Tuesday, August 24, 2010

SATU MUHASABAH ; Kenapa Yahudi Bijak


by Danish Irfan on Monday, August 23, 2010 at 11:08am

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.



Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran? Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin. Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.



Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.



Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.



Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka.. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.



Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.



Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)



Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.



Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.



Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) di sini murid-murid ditekan dengan pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk. Segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.



Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di akhir tahun di universiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan mempraktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.



Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!


Berpusat di New York, Dewan Perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja). Jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell, Coca cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. Barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.



Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan matematik yg mudah tetapi konsisten di samping mendengar musik klasik (bagi umat Islam lebih baik diperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran - admin). Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berkhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk pertumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka. Demikian juga sukan yg memerlukan kosentrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak. Merokok menjanjikan generasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali! Di sini perokok seperti di anak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok, dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!





Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi goblok? Saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, di mana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asap rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat di sana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.



Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan di atas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esei sepanjang 5 mukasurat penuh. Eseinya hanyalah mengenai 'Mengapa saya gemarkan tomato! ' Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.



Penulis : Dr. Stephen Carr Leon

Di alih bahasa oleh :Adibah Mohd NoorMatriculation Lecturer, Department of SciencesUIA Matriculation Centre, Petaling Jaya, Selangor.

(Bukan menyokong Hitler, tetapi hanya untuk membuka minda kita - Admin)


[+/-] Teruskan pembacaan...

Ramadhan : Syaitan Berleluasa

'Adik, datuk kamu sudah meninggal di Hospital Teluk Intan. Mari, saya bawakan kamu ke sana. Ayah adik yang menyuruh saya mengambil kamu'
Seorang lelaki asing, berkata-kata kepada seorang pelajar sekolah rendah SJK(C) ....
'Ai Mie, baik kita bincang dahulu dengan cikgu' bersuara si rakan, tatkala melihat Ai Mie bersetuju untk menerut kata lelaki tersebut.
Si sahabat yang setia pergi memanggil guru yang bertugas. Sekembalinya dia, Ai mie masih berdiri di luar pagar sekolah. Sedangkan lelaki tadi telah lesap di telan mentari sore.

Alhamdulillah, kes penculikan yang terselamat...

Lumrah, jika kedai di hadapan rumah tidak sampai 30 meter jaraknya, tidak menjadi kerisauan kepada ibu bapa untuk melepaskan anak perempuannya untuk ke sana, walau di waktu malam pekat. Kerana kealpaan tersebut, seorang remaja perempuan diculik di hadapan premis 7 eleven (24 hours). Mujur saja terdapat CCTV yang memudahkan sisatan kes tersebut. Penculik berjaya ditangkap, gadis mentah itu terselamat dari bahaya ngeri.

Syukur sekali lagi, Alhamdulillah...

Seorang pelajar tingkatan 1, dilanggar dari belakang. Mujur, tersenggul sedikit sahaja, cedera ringan. Si lelaki yang membawa kereta turun, mungkin ingin membantu dan bertanggungjawab.
'Maaf ya, adik. Abang tak sengaja. mari, abang hantar ke kelinik'
Situasi tadi memberi gambaran yang baik dari manusia sekitar
'Dia ingin membantu'
Rupanya, lain jadinya. Pelajar malang tadi diusung ke hutan dan diperkosa...

Astaghfirullah... Betapa perlu sikap prejudis terhadap kaum berlainan jantina.


Nauzubillah.... kes-kes seperti ini sering terpampang di dada-dada akhbar. lebih menggerunkan, kes yang terasa jauh, semakin hampir dekatnya apabila ia berlaku di kawasan kejiranan sendiri. Bukankah para syaitan ganaz diikat di bulan mulia? maka sudah ramai pula yang berhasrat untuk meminjam topeng kejahatan mereka?

Ya Allah... Musibah apakah ini? Kehancuran bangsa yang semakin berleluasa, alang bulan mulia dinoda dengan kejahatan sedemikian rupa. Terlalu murka kah Kau dengan kejahilan hamba-hamba Mu?

Wanita kian direndahkan martabat, diperlaku semahunya. Di mana lelaki-lelaki pelindung umat akhir zaman? Bayi tidak berdosa semakin ramai yang terbunuh, tidak sempat menjengah dunia. Ramai pula yang berhidup tanpa nasab keturunan yang jelas dan bersih.

Sekarang kau mengerti bukan, wahai umat...
mengapa Allah menyuruh kamu menutup aurat?
Mengapa Allah menyuruh kamu menjaga pergaulan?
mengapa Allah menyuruh kamu menundukkan pandangan?
Mengapa Allah menyuruh kamu bersifat cemburu?
Mengapa Allah menyuruh kamu berkelana diiringi muhrim?

Mengapa Allah menyuruh kaum adam yang bekerja di luar rumah? Sepatutnya, lelaki lah yang pergi ke kedai. kalau-kalau si perompak berniat jahat, bukanlah isteri yang tak berdaya yang diragut. Sepatutnya, si lelaki lah yang pergi ke kaunter minyak, mengisi minyak dan sebagainya. Kalau-kalau si penyeluk saku berniat jahat, bukanlah isterimu yang diraba-raba. Sepatutnya, si lelaki lah yang menghantar dan mengambil anak di sekolah. Kalau-kalau si anak nak diculik, bukanlah isterimu yang terpaksa bertarung nyawa dan maruah...
Sepertimana kau pelihara isterimu, sepertti itu jugalah tanggungjawab yang perlu dilangsaikan terhadap anak perempuanmu...

Biar lah dia menarik muka, ketika kau selubung gadis mu yang terdedah aurat dengan kain lebihan.
Biar lah dia menempik marah, tatkala kau melarangnya keluar tanpa muhrim yang setia.
Biar lah dia merajuk panjang, saat kau larang dirinya diusung lelaki ajnabi.

Biarkan ... Biarkan.. Asalkan, dirinya selamat di sisimu.

[+/-] Teruskan pembacaan...

Wednesday, August 18, 2010

Kemalangan di teluk Intan - 3 maut


3 maut, 2 parah termasuk bayi

Oleh AINSAFRE BIDIN
utusanperak@utusan.com.my

Tiga terbunuh termasuk sepasang suami isteri, manakala dua lagi cedera parah apabila kereta yang mereka naiki terbabit dalam kemalangan dengan sebuah lori di KM7.5, Jalan Maharajalela, Teluk Intan, 100 kilometer dari Keluang, semalam. - BERNAMA

TELUK INTAN 17 Ogos - Akibat tayar kereta yang mereka naiki meletup, tiga terbunuh apabila kenderaan itu hilang kawalan lalu bertembung dengan sebuah lori Jabatan Kerja Raya (JKR) di Kilometer 7 Jalan Maharajalela di sini hari ini.

Dalam kejadian pada pukul 12.35 tengah hari, dua lagi penumpang kereta Perodua Kancil tersebut termasuk seorang bayi berusia enam bulan cedera parah.

Mereka yang terbunuh ialah pemandu kereta, Edy Nor Yanto Raman Sjahjudin, 45, isterinya yang hanya dikenali sebagai Hozeiniye, 36, dan Abdullah Asnawi, 46.

Mangsa yang cedera parah ialah isteri Abdullah, Siti Samsiah Imam, 44, dan seorang bayi lelaki berusia enam bulan.

Edy Nor Yanto, Abdullah dan Hozeiniye merupakan warga Indonesia manakala Samsiah pula adalah rakyat tempatan.

Sehingga kini polis belum dapat memastikan hubungan bayi lelaki itu yang dikenali sebagai Mohd. Fahmi dengan keempat-empat mereka.

Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang berkata, semasa kejadian, kereta yang sarat dengan penumpang tersebut sedang menghala ke Hutan Melintang.

"Sejurus tiba di tempat kejadian, kereta itu hilang kawalan setelah dipercayai tayar hadapannya meletup. Kereta itu kemudian memasuki ke laluan bertentangan lalu bertembung dengan lori JKR.

"Kesemua mangsa meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah. Pemandu lori JKR dan kelindannya terselamat," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Seorang saksi, Latip Farid, 40, berkata, ketika kejadian, dia sedang menanam pokok pisang di kebunnya yang terletak berhampiran kawasan kemalangan tersebut.

"Tiba-tiba saya terdengar bunyi letupan dan saya lihat sebuah kereta memasuki laluan bertentangan dan dirempuh sebuah lori," katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.

Dia yang berlari ke tempat kejadian mendapati, seorang perempuan sedang menjerit meminta tolong manakala seorang anak kecil menangis.

"Saya cuba mengeluarkan mereka daripada kereta dan terus menahan sebuah kenderaan lain untuk membawa mangsa ke hospital," katanya.



Saya sendiri tidak tahu, mengapa saya meragui laporan ini. Katanya, kereta tersebut masuk ke laluan bertentangan. Seperti yang anda lihat dalam lakaran saya, kereta kancil tersebut bergerak dari Teluk Intan, menuju ke Hutan Melintang. Di selekoh KM 7.5 yang mempunyai 4 lane tersebut, kedudukan kancil adalah di kedudukan lane ke-4. Lori yang bertembung dengannya adalah sebuah lori JKR yang bergerak dari Hutan Melintang, menuju ke Teluk Intan. Jadi, lori tersebut akan menggunakan lane pertama atau ke-dua. Baiklah, kalau pemberita tersebut memaklumkan bahawa tayar kancil pecah dan terbabas ke jalan yang bertentangan, mungkin kereta tersebut telah merempuh lane ke-2, yakni istilahnya makan jalan lori yang dalam arah bertentangan. Jadi, kereta kancil akan mengalami kerosakan yang teruk di bahagian hadapan, yakni bahagian enjin. Namun, seperti yang anda lihat, kereta tersebut mengalami kerosakan yang teruk di bahagian tepi iaitu pintu pemandu dan pintu penumpang di belakang pemandu sehingga terpaksa dikopakkan oleh pihak bomba untuk mengeluarkan jenazah2 tersebut.

Baiklah... dengan keadaan kedudukan di atas, anda mungkin boleh simpulkan bahawa kancil masuk ke lane lori, dan lori langgar kancil, seterusnya terseret sampai ke divider sebelah kiri. Saya yang berada di tempat kejadian telah melihat beberapa kali, di lane ke-2 dan ke-3, tidak ada serpihan dan kesan hentaman di situ... Kebanyakan kaca dan serpihan kancil berselerak di lane ke-4 dan ada jugak sedikit di lane le-3... Adakah ia berkemungkinan membuat kesimpulan bahawa si kancil ini merempuh ke jalan bertentangan (yakni lane ke-2) lalu terseret (dengan tidak meninggalkan sebarang kesan perlanggaran seperti serpihan kaca) sehinggalah ia menghentam divider, barulah kaca-kaca tersebut berterabur...

Saya melihat kejadian tersebut agak kabur... Semasa melihat keadaan kemalangan, saya menjangka bahawa lori tersebut memandu dengan laju di lane ke-2 lalu merempuh kancil yang berada di lane-3 atau lane ke-4 berdasarkan keadaan kereta, kedudukan lori dan kawasan hentaman, serta keadaan jalan selepas kemalangan. Memang sering saya berulang di jalan berkenaan, pemandu-pemandu lori yang besar-besar sering menggunakan lane laju (yakni di lane-2 atau ke-3) dengan kurang berhati-hati. Memang menakutkan setiap kali berpapasan dengan lori yang besar-besar dan di pandu laju, termasuklah di kawasan 60km/jam yang terletak beberapa meter dari tempat kejadian. Namun, dah laporan ini dikeluarkan oleh pihak polis, terima sajalahhhhhh~ Sekiann....

[+/-] Teruskan pembacaan...

Sunday, July 11, 2010

Dari kerana mata

Comelnya lagu ini... huhu

[+/-] Teruskan pembacaan...

Tuesday, June 29, 2010

Makhluk Paling Hina

Berkelana seorang pemuda, meneroka dunia. Dalam fikirannya, ingin dicari seorang mualim untuk berguru. Sepurnama perjalanan, tibalah ia di tempat yang dituju. Perkampungan penjuru dunia, permai dari kancah metrapolitan. Si pemuda terdengar khabaran, seorang tua di kaki gunung, amat tinggi nilai ilmunya. Jiwanya yang dahagakan ilmu, disorot merempuh denai tua, mencari si mualim lagenda. Setibanya di tempat pertapa, si pemuda mengunjur hasrat.


'Wahai guru, ku mohon agar terima daku sebagai muridmu' kata si pemuda.
'Anakku, akan ku tunaikan hasratmu. Namun, bersyarat' balas mualim.
'Nah, katakan. Terus saja aku laksanakan'
'Telusuri lah denai ini, hai pemuda. Carikan bagi ku makhluk paling hina. Bawakan ia kepadaku. Akan ku terima kau sebagai muridku'
Seraya, langkah si pemuda diteruskan. Ligat berfikir, makhluk yang ingin dibawakan buat gurunya.


Di sepertiga perjalanan, ditemukan dia seekor anjing.
'Anjing ini najis, haram dimakan. Mungkin ia makhluk paling hina' fikirnya.
Lalu dibawakan anjing tersebut kepada si mualim.
'Tidak, hai pemuda. Bukan ini makhluk paling hina' jawab si mualim.
Kembali si pemuda ke hutan, mencari makhluk yang lain pula. Dipertengahan perjalanan, bertemu dengan seekor khinzir.
'Mungkin ini makhluk paling hina' si pemuda membuat telahan.
Namun sebaik tiba di hadapan si mualim, jawapannya menghampakan. Berjalan lagi si pemuda, mencari makhluk paling hina. Persoalan ligat berputar di fikiran,
'Apa yang paling hina? Haiwan yang diharamkan? Atau manusia yang punyai menggunung dosa?'


Tiba-tiba, si pemuda tersedak akan kejahilan sendiri, bagai tersentak dek sapaan malaikat. Mengempang titis mutiaranya, penuh hiba. Longlai langkah, kembali bertemu mualim. Bersama sedu-sedan, si pemuda bersuara
'Tidak layak bagiku menuntut denganmu, wahai mualim mulia. Aku lah makhluk paling hina'

'Ya ayyuhal walad (wahai anakku yang tercinta), telah Allah terangkan hatimu. Sesungguhnya benar, makhluk yang paling hina ialah makhluk yang menghinakan sesuatu yang lain. Itu ajaran yang pertama, buatmu' jawab si mualim.

Maka tinggal lah si pemuda bersama si mualim untuk menghirup mutiara hikmah ilmunya.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


[+/-] Teruskan pembacaan...

Wednesday, June 23, 2010

cemburu seorang suami


Kebelakangan ini, saya memang berminat dengan cd ceramah Ustaz Kazim. Beliau mengajar kitab Muhimmah, dan ceramahnya dirakam, disebar dalam bentuk cd. Teringat pula isu cemburu yang diketengahkan oleh seorang sahabat, digabungkan dengan enomena dewasa ini.

Cemburu seorang suami, adalah cemburu yang menyelamatkan seorang isteri. Katanya, pabila si isteri pergi ke pasar, ramai yang tersenggul-senggul, ramai yang terpandang-pandang (terutamanya bagi seorang wanita yang elok paras rupa), maka seharusnya ada sikap cemburu pada seorang suami. Dengan cemburu itu, si suami mengeluarkan arahan 'Ya humairah, biar abang yang pergi pasar. Maira duduk diam-diam dalam kereta'






Pabila si isteri keluar berseorangan ke kedai atau ke mana-mana, kerisauan seorang suami akan kemungkinan-kemungkinan buruk ke atas isterinya seperti dicabul, diragut, diperlekeh, diganggu dan sebagainya, maka seharusnya ditunjukkan sifat cemburunya melalui ayat 'Ya humaira, apa yang nak dibeli? Biar abang yang pergi ke kedai'
Jika pula si suami merasa perlu untuk si isteri memilih barang-barang keperluannya, maka hendaklah si suami menemankan isterinya bersama-sama. Bab ini yang susah ni. Tak ramai lelaki yang suka menemankan isterinya membeli, cerewet sangat katanya. Sedangkan cerewet si isteri, kerna ingin pilih yang terbaik dan bersesuaian..

Maka para suami, sepatutnya sifat cemburu ini disuburkan dalam hati masing-masing kerna sifat cemburu ini merupakan salah satu jalan untuk menjaga maruah, kesucian dan keselamatan si isteri. Namun, tidak cemburu itu berlebihan sehingga si suami menaruh syak atas sesuatu yang tidak sepatutnya, serta mengintai-ngintai kejahatan isteri atas suatu musabab yang tidak munasabah.

Maka, perlihralah isteri anda... Cemburulah jika lelaki lain yang memandangnya, terasa ingin membelai. Cemburulah jika lelaki lain melihatnya bersendirian, terasa ingin menemankan... cemburulah.

Maka, tidakkah anda cemburu apabila lelaki ajnabi melihat gambar isteri anda yang terpamer di merata-rata tempat, lalu berkeinginan terhadap hak anda? Fikirkan...






[+/-] Teruskan pembacaan...

Thursday, June 17, 2010

Senyumlah, disaat hati ingin menangis

Buat Cikgu Azmi, khasnya...

Adakalanya....
Hari yang panas dan ceria
Bertukar mendung seketika
Mentari merangkak pergi
Gumpalan awan bertandang sisi
Hati gundah
Tercari-cari
ke Mana perginya mentari yang dinanti

Begitulah hidup...
Di saat kau selesa dengan kehidupan
tiba-tiba kau diuji dengan kehilangan
kehilangan nikmat harta
kehilangan nikmat ilmu
kehilangan nikmat rakan dan keluarga
dan kau meratapinya....


Bila kau memandang segalanya dari Tuhanmu...
Yang menciptakan segalanya
yang menimpakan ujian
yang menjadikan sakit hatimu
yang membuatkan keinginanmu terhalang
serta menyusahkan hidupmu
pasti akan damailah hatimu kerna...
masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia

Bukan Allah tak tahu derita hidupmu...
retaknya hatimu
sengsaranya sukmamu
Mungkin itulah yang Dia mahukan
kerna
Dia tahu
Hati yang sebeginilah
selalunya lebih lunak dan mudah untuk
DEKAT dan AKRAB dengan-Nya

Saat hujan turun membasahi hatimu
kau menangis kerna
merasa beratnya ujian tidak tergalas
~SenYumLaH~

kerna

Allah mendatangkan kepadamu pelangi nan indah
selapas hujan sirna kelamnya


'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya'

(Al-Baqarah:284)




p/s: zaman bila ntah sajak neh... haha (nukilan : nilam baiduri)

[+/-] Teruskan pembacaan...

Tuesday, June 15, 2010

Manfaatkan Cuti

Alhamdulillah... sepanjang cuti, hampir seminggu dihabiskan untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pendidik. Program Intensif Teknik Menjawab Soalan PMR peringkat negeri Perak telah dilaksanakan pada 4-6 Jun 2010. Program ini melibatkan 96 orang pelajar dari 12 buah sekolah yang meliputi 4 daerah di sekitar Perak, daerah Hilir Perak, Manjung, Perak Tengah dan Batang Padang.

Syukur... berkat kerjasama dan pengorbanan AJK yang terlibat, program dapat dijalankan dengan jayanya walaupun pada asalnya nampak macam mustahil untuk dilaksanakan. Mana tak mustahilnya, gerak kerja 2 minggu sebelum program. Baru nak bentuk jawatankuasa, baru nak panggil meeting dengan AJK dalaman dan sekolah2 terlibat. Maklumlah, kerja ad hoc, diberi secara tiba-tiba. Namun berkat pengorbanan dan kerjasama AJK, we make it possible.

Terima kasih .... kepada Bos, Ayahanda Tn Hj Hod atas sokongan, sikap optimis yang ditunjukkan kepada kami. Dalam keadaan saya kalut menerima tugas, dan merasakan mustahil ia terlaksana, ayahanda dengan yakin dan optimis berkata 'Boleh, buat jek. Susah apa, kita bekerja dalam pasukan'

Terima kasih... Cikgu Amin, Penolong Kanan 1. Di saat saya pening kepala untuk mengerah Jawatankuasa kerja peringkat dalaman, beliau mengambil alih tugas untuk membentuk AJK terlibat. Segala feedback, beliau yang menjawabnya.

Terima kasih.... En Rafie Ravie, Penolong Kanan Petang. Atas sokongan, bimbingan, kepercayaan, serta kelonggaran tugas-tugas tertentu sepanjang gerak kerja program.

Terima kasih ... Tn Hj Ibrahim, PK HEM. Pn Hjh Fatinah, Pk Kokurikulum. Serta 4 Guru Kanan (GK) selaku penyelaras AJK bertindak. Terutama kepada Tn Hj Hasan, siap join kuliah Subuh dan maghrib sepanjang waktu program.

Special thanx to Pn Suzana... Even she is not a 'Penyelaras RK' anymore, beliau tetap berpadu tenaga untuk menampung banyak kekurangan dan ketidakcekapan kerja saya. Saya orang baru, banyak cuai dan silapnya semasa bekerja. Banyak lagi perkara yang tidak teratur dan sering terlepas pandang. Terima kasih teramat sangat juga kepada Kak Hafsah, yang mana beliau banyak membantu Kak Su untuk meng'cover' kerja-kerja saya.

Juga setinggi penghargaan kepada kem Komanden, Cikgu Rosli Jamil yang menjadi tulang belakang program ini. Beliau bermalam di asrama, keletihan mengejutkan pelajar-pelajar waktu subuh, juga menguruskan perjalanan ulang alik pelajar dari asrama-sekolah dan sebaliknya, turut dibantu dengan jayanya oleh Pn Zakiah dan Pn Rahimah. Beliau juga yang mengerah pelajar untuk berjemaah setiap waktu, menguruskan pergerakan pelajar ke beberapa tapak program yang berkaitan... Penat sungguh beliau. Terima kasih.

Terima kasih ... Cikgu Yusnida. Cik Yusnida lah yang berjaga sepanjang malam, meronda dan memastikan keselamatan para peserta (peserta puteri terutamanya), mengejutkan pelajar untuk solat Subuh, dan dengan dedikasinya meng'take over' shift malam saya untuk membolehkan saya berehat sepanjang malam dan bersemangat pula menguruskan pelajar di waktu siang...

Terima kasih ... Cikgu Zulkarnain, Cikgu Roslan (yang menguruskan penginapan peserta), Cikgu Damanhuri, Cikgu Tahir. Penglibatan cikgu-cikgu menjadikan program ini berjalan dengan lancar.

Terima kasih ... Cikgu Halimah, yang menyusun jadual tugas guru-guru bahagian pengurusan makanan peserta dan urusetia. AJK di bawah beliau, Cikgu Raja, Cikgu Norsiah, Cikgu Salmiah, Kak As. Terima kasih gak kat Kak Mimi, menyediakan cenderahati untuk kegunaan sepanjang program.. Pn Parimala dan Pn Zalela, menyediakan bahan cetak, fail dan alat tulis untuk kegunaan peserta program. ustaz Halim, Ustaz Halimudin, Ustazah Yong dan Ustazah Afida pula menguruskan bahagian solat jemaah, pengisian tazkirah dan sebagainya yang berkaitan dengan kerohanian.

Terima kasih.. Tn Hj Cherel, Cikgu Pei Yong, Cikgu Ho, Pn Izah, Cik Marliya, Pn Lilly, Pn Chan, kak Zunarita, sama-sama menjayakan program ini.

Special thanx to en Shahrizan... sebab bukan sahaja berjaya menjalankan tugasnya sebagai AJK Persiapan Tempat dengan cemerlang malah, beliau berusaha meng'cover' kerja-kerja AJK lain sehabis baik. Terpaksa pula korbankan cutinya yang sedikit... Setinggi penghargaan atas pengorbanan tersebut.

Special thanx to Cik Izati.. beliau meletakkan diri sebagai pengganti Cikgu Kartini. Beliau juga banyak menampung tugas-tugas saya. Bermalam di asrama, diusung saya ke sana kemari untuk menguruskan peserta dan urusan luar yang berkaitan dengan program.. terima kasih.. selamat bercuti di Kelantan..^^


Bergerak ke Ulu Kenas

Selesai program JPN tersebut, esoknya saya bertolak ke Ulu Kenas untuk Kem Kadet Polis. Tidak lah berat sangat tugas saya, sekadar datang memantau dan tolong masak sikit-sikit. Jadual ahli kadet pun tak begitu ketat sangat, sehingga tak ada waktu rehat. kem kali ini adalah kem yang paling relax sekali bagi saya. Nasib baik, boleh jugak merehatkan badan dan minda. Alhamdulillah... syukur .. syukur .. syukur...

Kem ini berlangsung pada 7 - 9 Jun 2010. Masa majlis penutup, ramai jugak kadet yang pengsan.. tak serapan ker haper, bebudak neh.. adeh~

Balik dari Ulu Kenas, masih lagi semangat untuk kelas tambahan kumpulan galus pada keesokan harinya... Alhamdulillah...

syukur ... syukur ... selesai semua. Nak tumpu pada exam papers lak.. ^^

[+/-] Teruskan pembacaan...

Monday, May 24, 2010

Main Peranan : Banyaknya Jalan Berjuang

'Nti tak nak ke join kami? Usrah di sini memang mantap' seorang sahabat membuka peluang.
'Maksud saudara?'masih tidak dapat menangkap maksudnya yang samar.
'Maksud ana, jemaah lah. Boleh kita bertukar maklumat. Kalau nti tak kuat lagi, boleh buat underground jek. Tak perlulah turun kempen'
Padat, dapat menangkap maksudnya.
'Saya ingin tumpu pada tugas saya, akh' saya cuba menarik benang. Penuh berhalus, agar tidak terserak tepungnya.
'Iya lah, itu kerja dunia. Bilanya mau dibuat kerja akhirat?'
Ini masalah orang kita. Seronok sangat agaknya mengasingkan sesuatu dengan menggunakan istilah. Saya hanya tersenyum, tanpa memberi jawapan. Namun saya tau, dia dapat meneka keputusan saya.


Situasi Kem Perang

Barisan hadapan tentera perang terdiri daripada tentera berkuda, kemudian diikuti dengan barisan memanah... di belakang sekali ialah tentera yang berjalan kaki. Ada pula beberapa wanita yang turut sama ke medan perang, bertugas sebagai jururawat tentera, mahupun bertugas untuk penyediaan bekalan makanan tentera. Persoalannya, nilaian amal dan pengorbanan manakah yang menyebabkan beratnya timbangan neraca pahala?


Yang di hadapan sekali, mungkin nampak berani tapi, membuta tuli. Lebih parah lagi jika ada yang ujub diri...
Yang di belakang sekali, mungkin nampak pengecut tapi, mungkin terikat dengan amanah untuk mengawasi pertahanan barisan belakang.
Yang tersirat, usah dinilai mengikut apa yang tersurat.


Pilihan Diri, Berdasarkan Kapasiti

Dalam sebuah pasukan perang, mungkin saya dan anda bukanlah si pemacu kuda, bukan juga si pemanah setia. Tapi kita ini jururawat tentera, atau si tukang sedia santapan mereka. Mungkin kita tidak digelar pejuang namun, kitalah yang melahirkan pejuang-pejuang tersebut.

Bertindak mengikut kapasiti masing-masing. Jika pandai menarikan pedang, silalah mengasahnya dulu sehingga tajam sebelum diguna. Jika pandai mengenderai kuda, silalah pastikan arusnya tidak menongkah. Bukan sekadar mengikut sesedap rasa. Itu bukan pejuang, itu menyembelih diri namanya..


Perang dan Dunia Hari Ini

Jika dulu mereka berperang dengan pedang, hari ini kita berperang dengan lidah dan tinta. Kawan, kuasa siapa yang paling kuat dalam arena tinta? Sudah tentu lah kuasa seorang pendidik... Ayuh, bangkitkan lebih ramai pejuang. Mungkin bukan nama kita yang disanjung-sanjung sebagai pejuang berani... Hei, kawan. kamu berjuang kerana nama?

'Jika saya memperlihatkan siapa diri saya, saya mungkin tidak berada di kedudukan yang saya kecapi hari ini. Bukanlah pangkat dan gelaran ini yang saya mahukan namun, pangkat dan gelaran in lah yang saya perlukan untuk suara saya digemakan sehingga ke atas. Dengan pangkat ini lah, saya melahirkan pejuang-pejuang yang lebih hebat dari saya. Ya, saya merebut pangkat untuk tujuan khusus seperti itu; melahirkan pejuang'
Kata seseorang dari kalangan pejuang yang bijak...

Nah... Siapa kata kerja dunia ini, hanya untuk dunia?

Allah... Jadikan urusan duniaku sebagai jambatan menuju akhiratmu...


Buat para pejuang....



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



[+/-] Teruskan pembacaan...

Sunday, May 23, 2010

Melayari Bahtera Rumahtangga

Ingin mengucapkan Selamat Pengantin Baru kepada sahabat, Khairulisam dan isteri, ieda. Maaf lah, tak dapat turun terengganu untuk meraikan. Namun yakinlah, nama kalian sentiasa dalam sisipan doaku.

Dedicate lagu pertama untuk lisam..^^




Ini pula untuk keduanya...




Tentu ramai yang dah beri pelbagai nasihat buat kalian, apalah sangat kiranya sepatah dua dari saya. Tapi, nak juga saya tekankan frasa dalam lirik di atas..

'Dalam melayari bahtera rumahtangga
Ada masa tenang dan masa gelisah
Jangan nafsu diikut melulu
Sabar dan kemaafan itu perlu'


Semoga bahagia, urusan dunia menjadi jambatan menuju akhiratNya...


[+/-] Teruskan pembacaan...

Wednesday, April 14, 2010

Temuduga : perlu SUPER teliti dan berhati-hati




Mr: Ya, sila duduk.
Agak berdebar kerna beberapa badai melanda sebelum kaki melangkah masuk ke bilik temuduga. Ujian, yang membuat saya lebih kuat.
Mr: Sila nyatakan secara jelas, Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Eya: Usaha yang berterusan untuk mengembangkan potensi individu secara bersepadu dan menyeluruh dari aspek jasmani, rohani, emosi, dan intelek.
Mr: Ya, memang benar. Tapi, awak tertinggal beberapa part FPK.
Ah, sudah. Memang lazimnya, kami menghafal keywords saja. Mula berpeluh, terasa merenik lembut.
Mr: Ia adalah 'Bertujuan untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berketerampilan, berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara'

Tu dia... sekali dia mintak sebijik dengan skema. Saya hanya tersenyum, mengaku khilaf diri. Melihat wajahnya tersenyum, tanda menerima diri yang tidak sempurna. Terasa selamat dan sudah mampu bertenang.

Mr: Tolong takrifkan frasa 'berketerampilan' yang dimaksudkan dalam FPK.
Agak menggerunkan usul yang dipinta.
Eya: Berketerampilan ialah wibawa yang terbentuk hasil kemahiran-kemahiran luar akademik yakni kemahiran insaniah seperti kemahiran komunikasi, kemahiran interpersonal, public speaking, kepimpinan, berpasukan dan sebagainya.
Mr: Sebenarnya, berketerampilan ialah sifat mendorong diri melakukan sesuatu atas inisiatif tanpa disuruh atau sebarang arahan atau dengan kata lainnya 'willingly to do something'
Mungkin itu skema jawapan yang diberikan kepadanya namun Saya memang pasti, bukan itu jawapan yang tepat. takrif yang diberikannya adalah maksud 'proaktif', itu mindsetting saya sejak dahulu. Namun, terima saja. Dia masih tersenyum, menerima lompang persediaan kendiri.

Mr: Bagaimanakah anda boleh melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi 4 aspek yang anda sebutkan tadi, JASMANI, ROHANI, EMOSI, DAN INTELEK?
Eya: Contohnya, saya sebagai guru sains... Semasa P&P, saya boleh melakukan eksperimen dan aktiviti yang melibatkan olah tubuh, menjurus kepada perkembangan aspek jasmani. Kemudian, tajuk 'Cell as a unit of life' yang saya ajar, saya masukkan unsur emosi apabila menyampaikan kepada mereka tentang jenis-jenis sel yang wujud; sel tumbuhan dan haiwan. Semasa menerangkan aspek sel haiwan serta contoh haiwan yang terangkum, saya turut menggalakkan sifat menyayangi dan belas kasihan terhadap haiwan. Tambahan, saya turut memasukkan unsur rohani dengan menerangkan haiwan-haiwan tersebut adalah anugerah yang perlu untuk dipelihara. Malah, bawah sub-topik 'cell organization', saya boleh menggambarkan betapa kompleksnya kejadian manusia yang melibatkan berjuta sel, yang mebentuk organ dan terbinanya sistem. Dan kesemua sistem tersebut dikawal oleh satu bahagian kecil yang dipanggil otak. Keunikan kejadian manusia, saya kaitkan dengan kebesaran kejadian Pencipta kepada manusia. Juga, aspek intelek tentu saja saya terapkan melalui perkongsian maklumat-maklumat tersebut dengan pelajar saya...
Nampak wajahnya berpuas hati dengan rancangan mengajar ideal yang saya terangkkan panjang lebar.

Mr:Terangkan kepada saya... Tonggak PIPP
Eya: PIPP ...Pelan Induk Pembangunan Pendidikan bertunjangkan 6 teras; membina negara bangsa, membentuk modal insan, memperkasa sekolah kebangsaan, merapatkan jurang pedidikan, memertabatkan profesion perguruan, mewujudkan institusi pendidikan bertaraf dunia.

Mr: Nyatakan pula konsep NKRA...
Eya: NKRA stand for ... National Key Results Area. Terdapat 6 bidang keberhasilan Utama negara... Usaha untuk mengurangkan kadar jenayah, memerangi rasuah secara total, AKSES PENDIDIKAN BERKUALITI DAN KEMAMPUAN, meningkatkan taraf hidup rakyat miskin tegar, memperkasa prasarana luar bandar, serta menaikkan taraf pengangkutan awam di kawasan bandar...
Mr: Terangkan 6 sub di bawah tungjang ke-3 NKRA; Akses pendidkan
Eya: Terdapat 6 sub-NKRA dalam akses pendidikan iaitu - Prasekolah (mensasarkan peningkatan penyertaan sebanyak 20% pada tahun 2012), Literasi dan Numerasi (mensasarkan 100% pelajar tidak buta huruf selepas 3 tahun di peringkat sekolah rendah melalui 3 Tapisan Utama di bawah Program LINUS), Sekolah Berprestasi Tinggi (dengan sasaran 100 buah sekolah SBT pada tahun 2012), Bai'ah Pengetua atau New Deals (berdasarkan Performance Base Assessment- para pengetua diberi imbuhan kewangan atau bukan kewangan), Penyaluran Elektrik 24 jam di sekolah pendalaman, dan Penyertaan bidang Vokasional dan kemahiran (dengan penyertaan 100% pada tahun 2015)

Mr: PPSMI bakal dimansuhkan. Anda setuju atau tidak dengan keadaan ini serta terangkan situasi yang pernah anda alami apabila berdepan dengan isu ini.
Eya: PPSMI adalah salah satu dasar kerajaan yang memandang ke hadapan dalam usaha melahirkan pelajar yang mampu bersaing dengan arus pendidikan global. Namun, apa yang membimbangkan ialah penerapan PPSMI ini telah menambah jurang pendidikan antara pelajar bandar dan pelajar luar bandar. pelajar bandar yang sememangnya membudayakan Bahasa Inggeris dalam pergaulan harian, merasakan dasar PPSMI bukanlah satu perkara asing buat mereka. Berbeza pula dengan pelajar luar bandar yang sememangnya lemah dalam subjek sains dan matematik serta tidak pula mahir berbahasa Inggeris. Penerapan PPSMI dalam sistem seolah membuka satu lagi jurang yang dalam untuk mereka tempuhi. Mereka berdepan dengan kesukaran yang berlipat kali ganda. Jadi bagi saya... PPSMI bukanlah sesuatu yang merugikan cumanya, perlu diimplemen pada tempat yang tepat. Tidak salah rasanya jika ia diteruskan, tanpa perlu diwajibkan...

Mr: Terdpat segolongan rakyat yang memperjuangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan sebagainya... Malah, dasar Memertabatkan Bahasa Melayu sedang rancak dijalankan. Pada pendapat anda, mengapakah MBM ini perlu?
Saya perlu berhati-hati dengan soalan ini kerana tidak ingin menyetuh sensitiviti. Penemuduga ini bukan pula berbangsa Melayu.
Eya: Saya tidak menafikan, negara kita penuh gemilang dengan kewujudan kaum yang varias dan pelbagai malah, aspek itulah yang menjadi kebanggaan kita. Namun, untuk melahirkan satu bentuk perpaduan yang utuh, kesemua kaum ini perlu disatukan di bawah satu identiti nasional yakni, identiti kebangsaan yang mana, Bahasa Melayu adalah salah satu daripadanya selain Rukun negara, Lagu kebangsaan, Janji Ketaatan, Bendera dan sebagainya... Tambahan, perpaduan itu hanya boleh disuburkan melalui komunikasi dan hubungan interpersonal yang melibatkan kaum. Maka, Bahsa Melayu lah yang akan menjadi medium perhubungan dan membentuk ikatan setia antara rakyat yang pelbagai.
Mr: Selain daripada wadah hubungan perpaduan, bagaimana pula martabat Bahsa melayu itu diangkat?
Aduh, emang tidak paham soalan yang diajukan. Kurang teratur juga penggunaan Bahasa Melayu penemuduga ini. Nampak seperti saya terpinga tidak ngerti, mungkin juga dia menyedari kekangan kosa kata Bahasa Melayu nya menjadi punca dahi saya berkerut, dia terus menyambung...
Mr: Dengan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar ilmu, penterjemahan hasil karya ilmuan ke dalam bahasa melayu dan aplikasinya dalam proses P&P..
Nampak hebat penerangan beliau... oh, bacaan dalam teks skema rupanya... ^^

Mr: Nyatakan salah satu Teori Pembelajaran berasaskan aspek Psikologi dan implementasinya di dalam kelas...
Aduh, berpeluh juga. Teori Psikologi ini dipelajari pada Tahun ke-2, sem pertama. Ingat lagi kah?
Eya: Teori Pelaziman Pavlov. Teori ini menekankan aspek simulasi dan rangsangan. Apabila simulasi diberi kepada pelajar, rangsangan pula akan diterima dari pelajar. Ia berlaku berulang kali sehingga pelajar menjadi mahir dan terbiasa dengannya. Salah satu contoh implementasi ialah set induksi di dalam kelas. Sebenarnya, ramai guru yang mengaplikasi teori ini namun, mereka sendiri tidak menyedarinya. Di awal sesi, guru memberi rangsangan kepada pelajar seperti simulasi video, gambar, atau pertanyaan dan pelajar memberi tindak balas ke atas rangsangan tersebut.
Mr: Pada pendapat anda, adakah teori itu penting dan perlu untuk terus diaplikasi di dalam kelas?
Eya: Eh, perlu... (suara penuh confident). Ia merupkan salah satu kaedah yang mencambah konsep pembelajaran konsturktivisme dengan memberi peluang kepada pelajar untuk membina sendiri konsep mereka berdasarkan prior-knwoledge dan digabungkan dengan maklumat baru yang mereka peroleh. Ia membantu pelajar menjana daya fikir kreatif, kritis dan inovatif mereka dan lebih kepada student centred, rather than teacher centred.

Mr: Apa pula ciri-ciri seorang guru cemerlang?
Eya: Pada pendapat saya, anatara ciri penting seorang guru cemerlang ialah...
1) Menguasai konten - Kekangan ini biasanya dihadapi oleh guru baru yang masih tidak mahir dengan silibus, kaedah pengajaran bersesuaian, terutamanya guru yang sememangnya bukan optionist. Guru-guru ini perlu meluangkan lebih banyak masa untuk mebiasakan diri dengan subjek yang diajar, aras keperluan pelajar terhadap subjek, dan sebagainya...
2) Sesi Pengajaran dan Pembelajaran yang berkesan - Kadang kita terlalu memikirkan kuantiti waktu kita bersama pelajar, langsung meminggirkan kualiti waktu P&P kita yang sepatutnya. Seorang guru yang hanya menyampaikan ilmu kepada pelajar, bukanlah seorang guru yang lengkap tanpa memikirkan sama ada ilmu yang disampaikan tersebut diterima oleh pelajar atau tidak. Jadi seharusnya beberapa bentuk penilaian formatif perlulah dibuat selepas selesai sesi penyampaian P&P untuk menguji sama ada maklumat tesebut sampai kepada pelajar atau pun tidak. Itu lah gunanya 'Refleksi' yang sebenarnya... Sering kita tulis di buku laporan mengajar, tanpa kita memahami kepentingan refleksi tersebut.
3) Menepati masa - Mungkin banyak lagi sifat yang boleh diambil sebagai contoh namun saya memilih faktor ini kerana masa adalah satu-satunya perkara yang tidak boleh dikutip kembali dan ia menentukan untung-rugi kita. Guru yang tidak menepati masa (dengan sengaja) memberikan gambaran diri yang tidak efisien, profesional dan tidak berdisiplin sedangkan sifat menepati masa merupakan salah satu sifat bidang profesional. Guru yang mengambil mudah soal masa akan hilang wibawa, dipandang tidak beketerampilan dan dianggap cuai...

Mr: 10% daripada pencapaian keseluruhan, terletak pada aktiviti kokurikulum. Adakah anda bersetuju dengan dasar ini? Adakah anda berasa pelajar memerlukan aktiviti kokurikulum?
Eya: Tentunya perlu. Pelajar boleh mempelajari banyak perkara di luar bidang akademik, melalui aktiviti kokurikulum. Sifat kepimpinan, kemahiran mempengaruhi pemikiran orang bawahan, kerjasama serantau, kemahiran berpersatuan, kemahiran interpersonal dan sebagainya boleh dibentuk semasa aktiviti kokurikulum.Contohnya, permainan berpasukan yang mewujudkan kerjasama erat antara pelajar. Katakan pula pasukan pemain itu kalah dalam satu pertandingan, pelajar akan belajar untuk membentuk sifat tidak menyalahkan orang lain atau salah seorang ahli kumpulan atas kekalahan tersebut. Pelajar turut belajar untuk menerima kekalahan tersebut sebagai salah satu adat bertanding, mengakuinya sebagai kesalahan pasukan dan bukan individu, serta bangkit dari kekalahan dan terus mara mengejar kejayaan yang seterusnya...Bukanlah saya bermaksud bahawa aspek-aspek tersebut tidak boleh diterapkan semasa sesi P&P, cumanya masa sesi P&P adalah terlalu terhad untuk memperkembangkan potensi ini secara menyeluruh. maka, kita memerlukan aktiviti kokurikulum untuk menampung kelemahan kekangan masa tersebut. namun seperti yang tuan nyatakan tadi, aktiviti kokurikulum hanya menyumbang 10% daripada keseluruhan keperluan. Ia memberi gambaran kepada kita bahawa penyertaan aktiviti kokurikulm memang penting namun, jangan sampai ia mengganggu sesi P&P mahupun memberi kesan negatif kepada faktor akademik. Kemahiran menyeimbangkan akademik dengan aktiviti kokurikulum juga perlu diterapkan kepada para pelajar.
Mr: Baiklah, terima kasih. anda boleh pergi.


Lebih 30 minit... Sedangkan calon-calon sebelum saya hanya mengambil masa yang sekejap untuk bertapa di dalam bilik temuduga tersebut. Semuanya bergantung kepada rezeki juga. Maka, perlu banyakkan doa dan tawakkal. Dua hari sebelum ditemuduga, Allah memberi ilham kepada saya untuk memberi penekanan kepada isu-isu tertentu. Kalau bulan januari dan februari saya masih berkelapangan untuk menonton berita, kebelakangan mac dan april ini terlalu padat untuk meneliti dunia luar. Pengetahuan dan penglibatan dalam isu semasa memang habis zero. Terlalu tenggelam dalam kerenah pelajar dan program berderet yang tidak pernah habis. Alhamdulillah, pertolongan datang melalui jalan yang tidak disangka-sangka. teringat pula petikan kata salah seorang prof saya...
'Barangsiapa yang memudahkan urusan orang lain, Allah akan membantu dalam urusannya pula'
Semoga Allah memberikan apa yang terbaik buat saya dan sahabat-sahabat...

Buat sahabat yang belum ditemuduga, silalah bersedia seminggu lebih awal.teliti surat panggilan temuduga betul-betul, check list dan tick keperluan yang diminta untuk dibawa bersama.

- sekeping gambar berukuran passport
- surat temuduga
- IC
- Surat beranak
- result SPM
- result STPM / Diploma (jika ada)
- Transkrip akademik
- Transkrip Ijazah (bawak jer dua-dua, BM dan English Transcript)
- surat Kew 8 (minta daripada kerani pejabat, seminggu sebelum tarikh pergi untuk memudahkan mereka menyediakannya untuk anda)
- Download borang maklumat diri dan penyertaan ko-Q dari website SPP
- Senarai Tugas Guru
- Pengesahan Kelayakan Transkrip ijazah anda (original printed- dapatkan di website JPA)
- serta ... semua salinan di atas yang telah pun disahkan BERSERTA DOKUMEN-DOKUMEN ASAL

Telah saya temui beberapa kes terpencil, kelayakan temuduga ditarik balik kerana kecuaian calon yang tidak membawa dokumen asal. terpaksa rotate balik giliran untuk ditemuduga dan hilang kelebihan senioriti yang akan memberi kesan kepada anda sepanjang waktu perkhidmatan. kalau terkena dengan pegawai yang berlemah lembut, anda mungkin masih ada harapan. namun jika terkena dengan pegawai yang super tegas, anda akan menyesal kerana tidak terlalu berhati-hati. Tentulah saya merasai sipi-sipi perasaan kesal itu, sehingga terpanggil untuk menulis artikel ini sebagai peringatan kepada anda. Menggigil dan menitis jugak lah air mata ini, bila terasa terlalu berat ujian yang dipertanggungjawabkan untuk dipikul... berlaku sejurus sebelum melangkah masuk bilik temuduga sedangkan, saya merasakan sudah cukup berhati-hati dengan persediaan saya.

Sedia awal, banyakkan doa, tawakkal, solat tahajjud dan solat hajat. Pohonlah dari mereka-mereka yang mustajab doanya untuk turut mendoakan anda... Moga Allah tabahkan hati anda berdepan ujian, juga Allah permudahkan jalan anda...

Berusaha kemudian, tawakkal. Penuh pengharapan kepadaNya.

'Barangsiapa yang melepaskan saudaranya dari kesukaran atau kesempitan, Allah jualah yang akan membantunya'






[+/-] Teruskan pembacaan...

Sunday, March 21, 2010

Mari Berfikir

Wahai diri,

Sesungguhnya pemikiran itu ada lima sasaran :

1. Berfikir tentang bukti-bukti kebesaran Allah, hal ini dapat menimbulkan Tauhid dan Yaqin.

2. Berfikir tentang anugerah-anugerah Allah, hal ini dalam menumbuhkan Mahabbah dan Syukur.

3. Berfikir tentang janji-janji Allah, ia menumbuhkan kecintaan Hari Akhirat.

4. Berfikir tentang ancaman Allah, ia menimbulkan rasa gentar bermaksiat.

5. Berfikir tentang kekurangan diri sendiri dalam mengabdi, sedangkan terlalu banyak Allah telah memberi kebaikan kepadanya. Ini akan membuahkan rasa malu terhadap Allah.

Semoga engkau dapat memperbanyakkan fikiran seperti ini. Dan semoga masa yang masih tersisa tidaklah dibazirkan dengan memikir perkara yang tidak menguntungkan.

Rujukan : Drs. H. Aliy As'ad. Nasha'ihul 'Ibad, Menara Kudus.

Saya curi dari blog sahabat ini...



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


[+/-] Teruskan pembacaan...

Setandingkah kita?


Tersentuh dengan artikel tentang kematian sebenarnya. Perkara yang menjentik minat saya dalam artikel tersebut, saya kepilkan di sini.

SYEIKH AHMAD YASIN : KAMI MENUJU KE ARAH SYAHADAH (MATI DI JALAN ALLAH)

Anaknya Muhammad telah menceritakan bahawa tiga jam sebelum serangan ke atas beliau, beliau telah memaklumkan kepadanya terdapat pesawat peninjau kepunyaan Israel di udara. Namun bapanya membalas:

نحن نسعى إلى الشهادة وإنا لله وإنا إليه راجعون

“Kami menuju kepada syahadah , kami berasal dari Allah dan akan kembali pada Allah.”

Beliau adalah pengasas kepada gerakan HAMAS di palestin. Ketika beliau hendak menunaikan solat subuh berjemaah di masjid (beliau yang buta dan lumpuh) , pihak tentera Israel telah membunuhnya melalui serangan udara. Ini berlaku pada bulan safar tahun 1425 hijrah.


Ulasan: syeikh yang sudah tua, buta dan lumpuh namu bersemangat untuk solat subuh berjemaah di masjid. Namun mahasiswa2 islam hanya sedikit sahaja yg mampu ke masjid dan memenuhi saf hadapan. sebab apa? sebab pemuda2 sekarang sudah tua imannya, buta hatinya dan lumpuh amalannya. Yang lebih menyedihkan orang yang tak mampu berada di saf hadapan pada waktu subuh ni adalah orang yang bercakap dan berkerja utk Islam. Apa tujuan mereka sebenarnya?

Situasi lazim yang berlaku sekarang. Sekadar kuat melaung kalimah Allah, menganggap diri sebagai pejuang. Namun, masih sukar memerangi diri sendiri. Moga Allah merahmati kamu, tuan blog...

[+/-] Teruskan pembacaan...

Saturday, March 20, 2010

JOM HEBOH : perlebarkan jaringannya

Jom Heboh di Kelantan ada kelainan
M Faqih

KOTA BHARU, 19 Mac: Apabila disebut program Jom Heboh tentunya kita terbayang aksi artis lelaki dan perempuan terlonjat-lonjat di atas pentas.

Namun, lain pula dengan Jom Heboh yang akan diadakan di sini pada 26 dan 27 Mac ini, tiada artis wanita ditampilkan pada konsert yang akan diadakan.

Sebaliknya konsert itu pada malam 27 Mac hanya menampilkan artis lelaki termasuk Jay Jay, Jamal Abdillah, Kumpulan Raihan dan Megat Nordin.

Selain itu, difahamkan tiada siaran langsung dibuat bagi konsert berkenaan seperti dilakukan TV3 di negeri-negeri lain sebelum ini.

Kelainan juga dapat disaksikan apabila tempat duduk di antara lelaki dan wanita diasingkan pada persembahan konsert terbabit.

Pegawai Khas kepada Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Nasruddin Mahmud Muhaidin berkata, pihak penganjur telah memberi jaminan akan mematuhi segala peraturan yang ditetapkan kerajaan negeri.

“Mereka bersetuju untuk mematuhi Enakmen Kawalan Hiburan 1998 yang dikuatkuasa di negeri ini.

“Datuk Takiyuddin Hassan sebagai anggota Exco yang bertanggungjawab memberi penekanan mengenai perkara itu pada mesyuarat yang diadakan sebelum ini,” katanya.

Karnival Jom Heboh TV3 sebelum ini lebih dikenali sebagai Sure Heboh diadakan di seluruh negara kecuali Kelantan.

Bagaimanapun, TV9 pernah menganjurkan program Sua Rasa dan Perkampungan Hadhari di Kota Bharu sebelum ini tanpa melibatkan percanggahan dengan dasar kerajaan negeri.

Program Jom Heboh akan diadakan di perkarangan Stadium Sultan Mohammad Ke IV dengan menampilkan pelbagai pameran dan aktiviti jabatan-jabatan kerajaan negeri dan agensinya.

Nasruddin juga berkata, sebuah khemah besar yang dinamakan sebgai Kota Ilmu disediakan pihak penganjur untuk dijadikan tempat solat dan pameran program Jejak Rasul.

“Dijangka Pemangku Raja akan hadir pada program al Kuliyyah yang akan disiarkan secara langsung pada petang 26 Mac yang bakal diadakan di khemah tersebut.

“Selain itu Menteri Besar dan anggota-anggota Exco dijemput untuk mengisi program Talk Show,” katanya.

Program dua itu bermula dari jam 9 pagi hingga 12 malam.

Beberapa jabatan dan agensi kerajaan yang akan terbabit dalam pameran dan aktiviti interaktif iaitu Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Urusetia Pembangunan Ihsan, Belia, Sukan dan NGO, Urusetia Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan.

Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam, Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam dan Pusat Penerangan Pelancongan. Sumber

Kalaulah enakmen kawalan hiburan tuh diaplikasi ke seluruh Malaysia, kan bagus... Tak yah tunggu bala turun... huhu
Ok lah kot, kalo jom hebohnya gini... (tatau keadaan sebenar sbb tak pernah g)

[+/-] Teruskan pembacaan...

Wednesday, February 24, 2010

Khinzir Haram Vs Lembu Haram?

Mahu dihormati? Mari perbetul diri...


'Kamu mau ke mana, cikgu?'
Seorang pelajar Tionghua menegur. Terasa agak jangal di telinga. Jelak dan kasar. Itu persepsi mula. Atau, ayat lazim yang di guna...

'Aku punya hal, apa kamu sibuk?'

Biadap, tidak beretika, tidak menghormati guru. Mungkin itu yang tergambar di kepala para guru apabila seseorang pelajar menggunakan ayat tersebut kepadanya. Namun, adalah salah jika kita terus membuat negative pre-judgement sebegitu. Bukan niat mereka untuk berlaku kurang sopan tetapi, mereka menghadapi kesukaran dalam memilih perkataan yang sesuai untuk digunakan apabila berhadapan dengan individu yang berbeza level dengan mereka.

Contoh mudah: secara generalnya, apabila kita berbual dengan sahabat rapat, perkataan aku lebih cenderung untuk digunakan. Namun, apabila berdepan dengan kawan baru, orang yang lebih tua, mahupun pihak pentadbir, kita lebih cenderung menggunakan perkataan saya. Kegagalan mereka memahami fungsi dan kesan perkataan tersebut terhadap individu yang mendengar, menyebabkan kebanyakan mereka membuat kaedah pukul rata. Seperti mana penggunaan I dan You dalam Bahasa Inggeris perbualan yang digunakan secara pukul rata, tidak mengira aras. Malahan, perkataan tersebut tetap menjadi medium utama perbualan ibu dan anak. Namun di pihak masyarakat Melayu yang ampuh dengan nilai estetika bahasanya, penggunaan I dan You oleh anak kepada seorang ibu nampak begitu canggung dan tidak sopan. Hakikatnya, itu adalah perkara lumrah bagi masyarakat lain pula. Sementelah itu, perlulah kita cuba untuk memahami jurang bahasa mereka dan tidak melakukan sebarang negative pre-judgement yang tidak berasas.


Seorang sahabat bukan Islam menjemput anda ke rumah terbuka. Katanya, untuk merai kejayaan bersama. Anda bertandang dan bersedia untuk bersantap. Kari kepala ikan, sayur campur, steamboat, dan....tiba-tiba terlihat kerbau pendek masak tiga rasa... heh heh heh
Tanpa banyak soal, anda pun menyumpah seranah di dalam hati, menuduh si sahabat tidak peka dan sensitif dengan diri anda. Kejam sungguh, mungkin itu yang anda fikirkan. Namun, pernahkah anda terfikir bahawa anda sering berlaku kejam kepada suatu golongan? Menjemput sahabat kaum India, kari daging lembu dihidang bersama sayur kailan ikan masin. Atau, anda hidangkan nasi goreng ayam kepada sahabat Cina yang vegetarians. Mungkin ia perkara biasa buat kita kerana melihat masakan tersebut setiap hari. Namun, pernahkah difikir kondisi mereka yang tidak selesa dengan menu makan tengah hari itu? Sikap kita yang tidak sensitif dengan keadaan mereka boleh menyebabkan timbulnya perselisihan faham yang serius.



Kami juga pernah berdepan dengan situasi yang sama. Setiap Hari Raya, keluarga kami akan menyediakan beberapa juadah utama bersama dengan juadah iringan untuk jiran-jiran sekitar rumah, termasuklah yang berbangsa Cina. Namun, kami terlepas pandang untuk mengambil tahu sama ada jiran kami tersebut adalah Vege atau tidak. Sehinggalah salah seorang sahabat menyedarinya dan kami membuat tindakan susulan, untuk menyelamatkan semangat kejiranan. Saya menghormati jiran itu kerana setiap kali Tahun Baru Cina, mereka menghantar makanan-makanan ringan yang berbungkus dan bersifat general. Perbuatan tersebut menunjukkan bahawa mereka saling berbalas budi untuk mengekalkan hubungan harmoni dan pada masa yang sama, tetap mengambil berat hal sensitiviti masyarakat Islam.

Ya, Islam agama rasmi di negara kita. Slogan Islam di mana-mana. Sensitiviti agama kita dihebah merata, menyebabkan masyarakat lain mengambil tahu dan bertindak peka. Namun, adakah kita mengambil tahu tentang sensitivi masyarakat lain? Atau sengaja bersikap tuli telinga?

Islam agama rasmi, agama lain tetap tidak diketepi. Saling menghormati, itu senjata Islam tersebar murni. Semoga menjadi ahli masyarakat yang proaktif dan berkesan.... ^^

[+/-] Teruskan pembacaan...

Sunday, February 21, 2010

Aku Cinta WALI

Adeh... punya lah fana dengan dunia sendiri, sampai terabai dunia luar. Lagu-lagu neh telah pun porpular lama sudah. Sehinggakan seorang kanak-kanak berumur 3 tahun, menyanyi melenggok2 dengan gembiranya di hadapan saya. Namun, saya masih gagal mengesan lagu tersebut, bersama liriknya memandangkan kanak-kanak itu pekat pelatnya. Comel sungguh. Tangannya dibuat isyarat satu lalu, digoyang-goyang kiri ke kanan bila sampai part ....'hidup hanya sekali, ingat mati'

Haha... senang hatinya jadi kanak-kanak. Then, enjoy this... ^^



[+/-] Teruskan pembacaan...

Mari Sholawat

Pernah tika itu, aku berlalu di sebuah toko cd muzikal. Maklum sudah aku, pemiliknya berbangsa cina. Agamanya Buddhist mahupun Kristian,aku tidak arif langsung. Lagu yang berkumandang, menarik hatiku untuk menikmatinya seketika. Setelah bertahun waktu berlalu, aku menemukan lagu yang sama. Masih terakam pada memoriku, lirik serta muziknya.



Nah, menarik bukan... ^^

[+/-] Teruskan pembacaan...

Thursday, February 4, 2010

Jawatan itu tanggungjawab

100th post....

Semakin jauh kaki menjelajah dunia kerjaya, hati semakin tunduk pada perkara 'tanggungjawab'. Mula memahami betapa menerima dan menolak sesuatu kerna apa yang menunggu disebaliknya, bukan kerna apa yang terbentang di depan mata. Fenomena alam kerjaya yang segenap penjurunya melibatkan hubungan dengan manusia membuat pundak ini semakin sukar untuk bernafas. Penyakit manusia alam pendidikan, jawatan adalah satu mimpi ngeri. Kerna masing-masing sudah maklum, jawatan hadir bersama pertanggungjawaban. Jika tidak ditunaikan, hukuman dunia sudah cukup terasa ngerinya. Masyarakat memaki semahunya, rakan sekerja lebih ramai merai sama. Yang sudi menjadi teman tangis, boleh dihitung dengan jari.


Sepanjang hidup 24 tahun (menjelang Julai), tidak terkira banyaknya misi 'lari dari tanggungjawab' dilaksanakan. Sering ana menolak jawatan, kerna ragu akan kemampuan diri. Lebih selesa bekerja di belakang tabir. Namun, bukan selamanya mampu bertahan sebagai tukang sorak belakang sahaja....


Penyelaras Kelas Rancangan Khas
Setiausaha Panitia
Bendahari JK Kebajikan
AJK Bimbingan Kaunseling
AJK Pusat Sumber
AJK Kelab Guru dan Staff
AJK Jk Penyelia Tingkatan
Guru Kelas

... dan semacam bagai lagi perkara yang perlu dibahagi dan dikerat-keratkan bahu ini untuk menopangnya.

Melihat sudut positif, penganugerahan tanggungjawab ialah tanda percayanya mereka ke atas kreadibiliti, kemampuan, kekemasan kerja ...
Itu sekadar langkah mulanya..


Mahu merasa azab dunia pendidikan? Ayuh, terjun dan menyelamlah... Untung nasib, timbul tercungap-cungap. Untung iman, melabur alam di sana...

Sahabat...
doakan kudrat kerdil ini mampu menongkat belikat lalu, berdiri mendongak memandang Tuhanku;

'Allah, telah aku bersukar semahunya mengguna nikmatMu hanya untukMu'




[+/-] Teruskan pembacaan...

Sunday, January 17, 2010

Perginya Seorang Bakal Pejuang

"Assalamualaikum...Sahabat2, mohon doakan sahabat kita, adik fadhiri yang terlibat dalam kemalangan subuh tadi. Keadaan beliau belum diketahui dan kini sedang dirawat di slim river. Seorang sahabatnya, akh fairol telah meninggal di tempat kejadian. Al-Fatihah"


Bagai tersentak di pagi Isnin yang damai. Ana sedang bersiap untuk ke sekolah, sesi petang. Jam 9 pagi, berita tersebut sampai kepada ana. Segera terbayang wajah adik fadhiri yang sentiasa ditundukkan, di hadapan ana. Ana segera menghubungi seorang sahabat yang rapat dengan fadhiri, presiden rakan surau. Maklumat terbaru, beliau ditempatkan di hospital Teluk Intan, sedang koma. Niat hati memang ingin pergi menjenguk namun, apa daya. Memikul amanah rakyat, ditahan keinginan. Ingin memohon cuti, masih tidak layak. Cuti off record pula hanya untuk kes kecemasan keluarga terdekat. Galau hati.

Dalam perjalanan ke sekolah, ana menerima berita. Adik fadhiri mengikut jejak langkah sahabatnya, kembali ke rahmatullah. Gugurnya seorang bakal pejuang yang berhemah. Nasib saja ketika itu di dalam teksi, masih boleh mengempang emosi.

Arwah fadhiri yang ana kenal, seorang yang prihatin dan berlemah lembut. Berhemah dan matang dalam bertindak. Hanya beberapa kali bersua namun, perihal arwah sering menjadi santapan telinga. Ana turut kerap berkunjung ke blog arwah, yang menjadi penyambung jariahnya di sana, InsyaAllah.

Ahmad Fadhiri

Semoga beliau termasuk dalam golongan insan yang dimuliakan Allah, diberi perlindungan dan kemudahan di alam kubur. Dipermudahkan urusan timbal amal, serta diberatkan neracanya kepada kebaikan. Semoga Allah sayangkan arwah berdua, Ahmad Fadhiri dan Faizol.

Terasa bertuah pula mengadapNya di usia muda, di saat ibubapa masih sempat memberi redha. Juga, perhitungan amal sepanjang usia yang masih singkat. Bayangkan jika menemu ajal di saat usia 70 tahun, satu-persatu pula amal akan dihisab. Seksanya.

'Ya Allah, panjangkan usiaku dalam kebaikan. Jika masa depanku bergelumang kemungkaran, tariklah nikmat usia ini. Lindungi keluarga dan diriku dari murka Mu'


"JANGANLAH KAMU MENGIRA BAHAWA ORANG-ORANG YANG GUGUR DI JLN ALLAH ITU MATI, BAHKAN MEREKA HIDUP DISISI TUHANNYA DENGAN MENDAPAT REZEKI , MEREKA DALAM KEADAAN GEMBIRA DISEBABKAN KURNIA ALLAH YG DIBERIKAN-NYA KEPADA MEREKA DAN BERGIRANG HATI TERHADAP ORANG-ORANG YANG MASIH TINGGAL DI BELAKANG YANG BELUM MENYUSUL MEREKA, BAHAWA TIADA KEKHUATIRAN TERHADAP MEREKA DAN TIDAK PULA MEREKA BERSEDIH HATI. MEREKA BERGIRANG HATI DENGAN NIKMAT DAN KURNIA YG BESAR DARI ALLAH DAN BAHAWA ALLAH TIDAK MENYIA-NYIAKAN PAHALA ORG2 BERIMAN" (SURAH ALI-IMRAN :169-171)

[+/-] Teruskan pembacaan...