Teman Bicara

Sunday, October 25, 2009

Berjihadlah Wahai Pendidik

26 Oktober 2009 - Setiap pelajar yang berjaya dalam temuduga bakal menerima wasilah, seakan perlantikan serta penyerahan amanah untuk menjalaskan tugas seorang pendidik secara rasmi. Oh, kecuali mereka yang ditempatkan di negeri sembilan sebab, 26 Okt tuh cuti pertabalan. Jadi, mereka lewat sehari, 27 Okt.

Bertebaranlah kamu di bumi Allah, menggalas amanah untuk memanusiakan manusia... Semoga jihad kita di jalan ini, bermatlamat memburu redhaNya.

Pendidik Mendidik Agar Terdidik


Berbeza dengan penyampai ilmu, tugas seorang pendidik bukan sahaja menyampaikan ilmu miliknya. Malah, seorang pendidik berperanan sebagai pembentuk akhlak, peribadi, sahsiah dan jati diri para pelajarnya. Menyampai ilmu, mudah. Sekadar menyampaikan, tidak mengambil kira penerimaan di pihak pelajar. Mendidik, amat sukar. Menyampaikan ilmu, memastikan ilmu tersebut sampai, serta mengajarkan pula teknik untuk menerima ilmu.

Seawal pelancaran blog ini, ana memikirkan persoalan, apa tugas pendidik sebenarnya? Siapa yang mendidik? Lalu, siapa pula yang perlu dididik? Bagi ana, seorang pendidik yang mendidik manusia lain, namun sebenarnya beliau mendidik diri mereka sendiri. Faedahnya berbalik kepada diri. Pendidik bukanlah mendidik pelajarnya semata-mata bahkan lebih mendidik diri sendiri. Mengapa?

Sebelum mendidik manusia lain, seharusnya diri ini yang perlu diislahkan terlebih dahulu. Untuk mendidik para pelajar menepati masa, pendidik sendiri yang perlu untuk masuk ke kelas tepat waktunya terlebih dahulu. Untuk mendidik sifat dermawan, pendidik sendiri yang perlu memulakan langkah. Malah dengan mendidik pelajar, pendidik mendidik diri dengan sifat sabar, empati, kerja keras, dan sebagainya. Maka, untung tidak menjadi pendidik? Memberi tanpa mengharap balasan namun, kurnia terbesar berbalik kepada diri... ^^

Jadi kerna itu, blog ini banyak menampilkan sesuatu yang sebenarnya bertujuan untuk pengislahan diri. Menyampaikan hanya kerna perlu berkongsi... Sampaikanlah walau sepotong ayat.


Selamat berjuang, para sahabat...




0 respons: