Teman Bicara

Tuesday, June 15, 2010

Manfaatkan Cuti

Alhamdulillah... sepanjang cuti, hampir seminggu dihabiskan untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai pendidik. Program Intensif Teknik Menjawab Soalan PMR peringkat negeri Perak telah dilaksanakan pada 4-6 Jun 2010. Program ini melibatkan 96 orang pelajar dari 12 buah sekolah yang meliputi 4 daerah di sekitar Perak, daerah Hilir Perak, Manjung, Perak Tengah dan Batang Padang.

Syukur... berkat kerjasama dan pengorbanan AJK yang terlibat, program dapat dijalankan dengan jayanya walaupun pada asalnya nampak macam mustahil untuk dilaksanakan. Mana tak mustahilnya, gerak kerja 2 minggu sebelum program. Baru nak bentuk jawatankuasa, baru nak panggil meeting dengan AJK dalaman dan sekolah2 terlibat. Maklumlah, kerja ad hoc, diberi secara tiba-tiba. Namun berkat pengorbanan dan kerjasama AJK, we make it possible.

Terima kasih .... kepada Bos, Ayahanda Tn Hj Hod atas sokongan, sikap optimis yang ditunjukkan kepada kami. Dalam keadaan saya kalut menerima tugas, dan merasakan mustahil ia terlaksana, ayahanda dengan yakin dan optimis berkata 'Boleh, buat jek. Susah apa, kita bekerja dalam pasukan'

Terima kasih... Cikgu Amin, Penolong Kanan 1. Di saat saya pening kepala untuk mengerah Jawatankuasa kerja peringkat dalaman, beliau mengambil alih tugas untuk membentuk AJK terlibat. Segala feedback, beliau yang menjawabnya.

Terima kasih.... En Rafie Ravie, Penolong Kanan Petang. Atas sokongan, bimbingan, kepercayaan, serta kelonggaran tugas-tugas tertentu sepanjang gerak kerja program.

Terima kasih ... Tn Hj Ibrahim, PK HEM. Pn Hjh Fatinah, Pk Kokurikulum. Serta 4 Guru Kanan (GK) selaku penyelaras AJK bertindak. Terutama kepada Tn Hj Hasan, siap join kuliah Subuh dan maghrib sepanjang waktu program.

Special thanx to Pn Suzana... Even she is not a 'Penyelaras RK' anymore, beliau tetap berpadu tenaga untuk menampung banyak kekurangan dan ketidakcekapan kerja saya. Saya orang baru, banyak cuai dan silapnya semasa bekerja. Banyak lagi perkara yang tidak teratur dan sering terlepas pandang. Terima kasih teramat sangat juga kepada Kak Hafsah, yang mana beliau banyak membantu Kak Su untuk meng'cover' kerja-kerja saya.

Juga setinggi penghargaan kepada kem Komanden, Cikgu Rosli Jamil yang menjadi tulang belakang program ini. Beliau bermalam di asrama, keletihan mengejutkan pelajar-pelajar waktu subuh, juga menguruskan perjalanan ulang alik pelajar dari asrama-sekolah dan sebaliknya, turut dibantu dengan jayanya oleh Pn Zakiah dan Pn Rahimah. Beliau juga yang mengerah pelajar untuk berjemaah setiap waktu, menguruskan pergerakan pelajar ke beberapa tapak program yang berkaitan... Penat sungguh beliau. Terima kasih.

Terima kasih ... Cikgu Yusnida. Cik Yusnida lah yang berjaga sepanjang malam, meronda dan memastikan keselamatan para peserta (peserta puteri terutamanya), mengejutkan pelajar untuk solat Subuh, dan dengan dedikasinya meng'take over' shift malam saya untuk membolehkan saya berehat sepanjang malam dan bersemangat pula menguruskan pelajar di waktu siang...

Terima kasih ... Cikgu Zulkarnain, Cikgu Roslan (yang menguruskan penginapan peserta), Cikgu Damanhuri, Cikgu Tahir. Penglibatan cikgu-cikgu menjadikan program ini berjalan dengan lancar.

Terima kasih ... Cikgu Halimah, yang menyusun jadual tugas guru-guru bahagian pengurusan makanan peserta dan urusetia. AJK di bawah beliau, Cikgu Raja, Cikgu Norsiah, Cikgu Salmiah, Kak As. Terima kasih gak kat Kak Mimi, menyediakan cenderahati untuk kegunaan sepanjang program.. Pn Parimala dan Pn Zalela, menyediakan bahan cetak, fail dan alat tulis untuk kegunaan peserta program. ustaz Halim, Ustaz Halimudin, Ustazah Yong dan Ustazah Afida pula menguruskan bahagian solat jemaah, pengisian tazkirah dan sebagainya yang berkaitan dengan kerohanian.

Terima kasih.. Tn Hj Cherel, Cikgu Pei Yong, Cikgu Ho, Pn Izah, Cik Marliya, Pn Lilly, Pn Chan, kak Zunarita, sama-sama menjayakan program ini.

Special thanx to en Shahrizan... sebab bukan sahaja berjaya menjalankan tugasnya sebagai AJK Persiapan Tempat dengan cemerlang malah, beliau berusaha meng'cover' kerja-kerja AJK lain sehabis baik. Terpaksa pula korbankan cutinya yang sedikit... Setinggi penghargaan atas pengorbanan tersebut.

Special thanx to Cik Izati.. beliau meletakkan diri sebagai pengganti Cikgu Kartini. Beliau juga banyak menampung tugas-tugas saya. Bermalam di asrama, diusung saya ke sana kemari untuk menguruskan peserta dan urusan luar yang berkaitan dengan program.. terima kasih.. selamat bercuti di Kelantan..^^


Bergerak ke Ulu Kenas

Selesai program JPN tersebut, esoknya saya bertolak ke Ulu Kenas untuk Kem Kadet Polis. Tidak lah berat sangat tugas saya, sekadar datang memantau dan tolong masak sikit-sikit. Jadual ahli kadet pun tak begitu ketat sangat, sehingga tak ada waktu rehat. kem kali ini adalah kem yang paling relax sekali bagi saya. Nasib baik, boleh jugak merehatkan badan dan minda. Alhamdulillah... syukur .. syukur .. syukur...

Kem ini berlangsung pada 7 - 9 Jun 2010. Masa majlis penutup, ramai jugak kadet yang pengsan.. tak serapan ker haper, bebudak neh.. adeh~

Balik dari Ulu Kenas, masih lagi semangat untuk kelas tambahan kumpulan galus pada keesokan harinya... Alhamdulillah...

syukur ... syukur ... selesai semua. Nak tumpu pada exam papers lak.. ^^

0 respons: